söndag 29 juli 2012

Recension: Lervig - Rye IPA

Ännu en öl som jag drack på Allt om öl festivalen i somras och som nu kommer till Systembolaget på onsdag den första augusti. Det här är väl en av de mest hajpade ölen i det här släppet. Hur var den? Lever den upp till hajpen?

Vätskan är gyllene åt det lite mörkare hållet och skummet är smutsvitt. Doften är söt med inslag av citron, bröd, tall och kanske en gnutta ananas. Smaken är lite mindre söt än doften, men innehåller detsamma som doften. Efterbeskan är rätt stor, men kunde allt ha varit mer för att ännu mer balansera upp sötman. På det hela taget en helt ok IPA, men enligt mig så lever den inte upp till hajpen. Jag kan absolut tänka mig att köpa den och dricka igen, men jag kommer inte att gråta mig blodig om jag inte får tag på en flaska på onsdag, för den kommer nog att gå åt relativt fort på hyllorna.

Även till den här skall det lyssnas på musik, fattas bara annat. Den här gången så rekommenderas Regina Spektors skiva What We Saw From The Cheap Seats

Doft: 7/10
Smak: 7/10
Tidsåtgång per flaska: runt 45 minuter
Totalt: 7/10
Prisvärdhet: Prisvärd, trots allt så är den värd sina 29:-.

Uppdaterat 120802: Efter att igår ha provat ytterligare en flaska så står mitt betyg fast. Jag måste dock säga att det var otroligt mycket jäst kvar i min flaska så jag fick vaska 5 cl eller något. Jag som normalt brukar gilla jäst, men det här var åt fanders för mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar