måndag 23 juli 2012

Recension: Amager/Port Brewing - Wookiee IPA

Bild från Amagers facebooksida
Den första augusti kommer det lite nya godsaker till Systembolaget, bland annat denna rackare som enligt den otroligt bra sidan Uppdrucket kommer att hamna i T5-modulen. Den är iaf väldigt färsk då den enligt Amager själva är tappad idag. Jag hade förmånen att prova den på Allt om öl festivalen för någon månad sedan, jag vet dock inte hur färsk den var då, men jag antar den var relativt färsk. Uppdaterat 120725: När den riktiga listan från Systembolaget kom fanns inte Wookiee IPA med, det ryktas nu om att den skall komma i september.

Vätskan är grumligt orange och skummet är smutsvitt. Doften är ananas, passionsfrukt och lite citron. Smaken är småsöt med inslag av persika, grapefruktskal och citron. En relativt stor efterbeska avslutar det hela. På det hela taget en helt ok IPA, som vanligt från Amager får man väl ändå säga, även om den här är nog det mest lättdruckna som jag har druckit från det bryggeriet än så länge.

Till den här skulle jag nog damma av den gamla skivan By Inheritance av det gamla danska thrash metalbandet Artillery.

Doft: 7/10
Smak: 7/10
Tidsåtgång per flaska: Skulle tippa på runt en timme.
Totalt: 7/10
Prisvärdhet: ok, 48:- är väl inte jättemycket, men ändå några kronor för mycket för att det skall bli helt prisvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar