onsdag 9 januari 2013

Recension: Kopparbergs Special Brew X-Strong 7.5%

Vi har svärmor på besök och hon ville  ha en öl till maten idag, så hon gick lös i kylen och greppade tag i en födelsedagspresent jag fick häromdagen, jag verkligen älskar att mina kompisar jävlas med mig. När den ändå skulle öppnas så var jag såklart tvungen att prova den.

Färgen är gyllene åt det ljusare hållet och helt klar. Skummet är vitt.  Doften är söt, nästan otroligt söt. Smaken är också den söt och har en hel del alkohol i eftersmaken. Bitterhet finns det inte mycket av. Det är inte ofta man måste skölja ner en öl med mat, men i det här fallet var det tvunget, den passade dock relativt bra till en stark thaigryta, då försvann alla smaker från ölen och då kan man ägna sig åt att bli full på den, som jag antar i det här fallet är ölets enda syfte. Nä, vet ni vad, det här inte bra alls.

Doft: 3/10
Smak: 1/10
Tidsåtgång per burk: Säkerligen en och en halv timmer eller så, tio centiliter tog en kvart att pina i sig.
Totalt: 1/10
Prisvärdhet: Inte alls prisvärd, köp hellre en 33cl flaska av annan öl för någon krona mer, den här kostar 14,50:- hos Systembolaget.

3 kommentarer:

  1. Jag ser redan nu fram emot din recension av Arboga 10.2! Vi var 5 som delade på en sådan och hade svårt att få i oss den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att jag under den närmsta månaden skall gå och köpa en burk och skicka i mig, får se hur mycket jag får i mig :).

      Radera
  2. Sven-David Svensson11 januari 2013 kl. 08:52

    Man kan inte förvänta sig av ell lageröl från ett storbryggeri. Det enda som gäller är att få ut maximal alkoholhalt till billigast peng.

    SvaraRadera