tisdag 15 januari 2013

Heineken är i blåsväder igen.

Idag när jag satt och läste SVD på nätet så hittade jag den här artikeln. Där kan man läsa att det Heinekenägda företaget John Smith's kommer att bli tvungna att sänka alkoholhalten på John Smith's Extra Smooth från 3,8% till 3,6% allt för att företaget skall spara 6,6 miljoner pund i sänkt alkoholskatt. Självklart så rasar konsumenterna. Är det är något vi kommer att få se mer av runt om i världen och kanske även i vårt land där alkoholhalten spelar roll för skatten?

I ovanstående artikel så finns det även en länk till en gammal artikel där Heineken hävdar att öl är nyttigare än mjölk. Jag hade för mig att skrev om det då, men det verkar jag inte ha gjort. Det är lite kul att i artikeln så jämförs mjölken med en Heineken på 3.8% och den vanliga ligger väl om inte jag minns helt fel på 5%. Det närmaste man kommer är väl den svenska folkölen på 3.5%. Hade nu Heineken-ölen haft 3,8% så hade den väl säkerligen snart haft 3.6% i England om man skall på ovanstående och då fått ännu mindre kalorier som är det som tydligen är det viktigaste enligt marknadsföringen. Även om det också nämns att öl är en helt naturlig produkt (vilket jag trodde mjölk också var, även om den kan vara berikad med D-vitamin).

Jag vet inte jag, men det gäller att läsa mellan raderna och ta allt med en nypa salt, reklam är ju reklam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar