tisdag 15 januari 2013

Kalla mig gärna missunnsam...

men i bland så känner jag att jag är så oerhört avundsjuk på normala människor som kan gå in på Systembolaget och bara plocka åt sig några burkar öl för 10:- styck, eller en flaska vin för 49:- och vara så sjukt nöjda med det. Själv klarar jag inte av det, visserligen att plocka burkarna kan jag klara  utan problem klara, men att sedan vara nöjd med det, det är en helt annan sak. Framförallt inte när innehållet skall intas, då jag är istället otroligt missnöjd.

Jag måste dock säga att jag till det mesta är nöjd med min kropp som kräver bättre drycker än de billigaste som finns (tyvärr så verkar det som om bra smak och billigt pris inte kan gå hand i hand någonstans), men ibland så skulle det bara vara skönt och kunna gå in på en bar och beställa en stor stark utan att behöva läsa listor, kolla i kylar, våndas över sin beslutsångest.

Till och med så är jag lite avundsjuk på klockan-10-stammisarna på bolaget som blir glada för allt de kan köpa för de pengar socialen har gett dem eller de pengar de har fått för att panta burkar. Dock så tycker jag samtidigt att deras situation är så oerhört beklaglig så jag kan i alla fall unna dem något roligt, det vill säga att bli nöjd med vad de än får tag på.

Däremot vanligt folk, jag klarar det inte, jag är nog alldeles för missunnsam då och då, och ibland så önskar jag att jag var dem, lyckligtvis kommer jag till sans när jag får mig en bra öl serverad från något med vanligt folks mått obskyrt bryggeri.

1 kommentar:

  1. Jag tror att du är lyckligt lottad som inte köper de där billiga produkterna. Man får inte gott vin för 49 kr (typ fyra kronor går till producenten och vad får man för fyra kr?!) och på samma sätt får man inte en vettig öl för 10. :)

    Ska man tänka ett steg till så tycker jag att Systembolaget borde höja priserna på fulölen så att de i alla fall kostar mer än de alkoholfria produkterna! I nuläget finns det billigare vanlig öl än alkoholfri öl och det tycker jag är fel.

    SvaraRadera