tisdag 6 mars 2012

Recension: Nøgne Ø - Imperial IPA (#500)

Detta är inlägg nummer #500 sedan starten, jag lyckades tyvärr inte tajma det till ettårsjubileet (ni har väl inte missat tävlingen förövrigt?). Vad passar då bäst att recensera för att fira det? Jo, Nøgnes Imperial IPA #500. Det kom jag på medan jag stod och diskade häromdagen. Så vad gör man om man inte har en sådan flaska hemma? Man åker till en läsare och lånar en flaska tills den kommer på bolaget den andra april. Tack så hemskt mycket för det :).

Brun grumlig vätska med inte mycket till skum. Doften har en hel del russin och apelsin. Smaken har även det samt lite persika och alkohol. En lagom efterbeska. Det känns inte direkt som om det är en IPA vare sig till färgen eller till smak/doft, det är mer ett barley wine och det är inte ett dåligt barley wine. Flaskan är inte jättegammal utan bara cirka åtta månader. Det skall bli kul att prova en färsk flaska när den kommer i april och se om det är mer humle kvar i flaskan eller om den är som det här härliga barley winet. Är den annorlunda då så kommer det såklart en ny recension på den.

Musik? Nått med PJ Harvey.

Doft: 7/10
Smak: 8/10
Antal timmar per flaska: Strax över en timme.
Totalt: 8/10
Prisvärdhet: Prisvärd, 60:- som den kommer att kosta är den helt klart värd.

Uppdatering 120411:  I lördags drack jag en betydligt färskare flaska, en sådan som kom på Systembolaget den andra april (okänt hur färsk flaskan var då värden på festen hade varit i väg med flaskorna till sortering innan festen var slut). Så hur var den färska flaskan då? Jo tack, jädrans bra får jag då ändå säga. Den var rätt annorlunda jämfört med den lite äldre flaskan. Nu var det som att knapra på grapefruktskal med en rejäl och härlig beska. Ett helt klart spännande öl som är bra färskt och lite även när det är lite äldre. Betyget på en färsk flaska går nästan upp till en nia.

6 kommentarer:

  1. Hur vet du att det är en färsk batch som kommer på bolaget?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte det, men jag förutsätter att den bör vara färskare än åtta månader iaf.

    SvaraRadera
  3. Ja visst blir det en färsk batch! Den är fortfarande kvar i Norge och vi gör allt vi kan för att få hit den i tid! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl det jag hade på känn :) Tack Marc! Hoppas den hinner över gränsen i tid!

      Radera
    2. Finns det en risk att den inte hinner? Eller skräms du bara? Den enda (än så länge) i april-släppet som jag ser fram emot.

      Radera
    3. Hmm, jag som precis lagt en priv.imp på denna. Ville ju heslt ha en färskare brygd än då men ville inte vänta. Nu vete 17 hur jag ska göra. Kanske ska ta en lådda Two Captains ist.

      /Morck

      Radera