tisdag 27 mars 2012

Hur var då Swedish chili experiment?

I söndags var jag iväg till Stockholm på Brooklyns Swedish chili experiment. Det var klart trevligt och jag sprang även på Manker och M2 i vimlet, det var trevligt att träffas grabbar! Tävlingen bestod i att man skulle laga en maträtt och det enda kravet var att det skulle vara någon form av chili i den. De flesta av de 22 tävlande hade gjort mer eller mindre tradionella texas chili varianter. Sedan fanns det några som stod ut rejält, bland annat Habaneromannen, det lät ju jättebra på namnet, men rätten var en risgegga (enligt ryktena med ål) som inte smakade mycket alls. Det var även en del restauranger/cateringfirmor på plats, deras mat imponerade inte alls på mig. Det fanns tyvärr inga tokstarka rätter med i startfältet, den starkaste fick svetten precis att bryta ut. Lite tråkigt kan jag tycka. Vilken var min favorit då? Jo nummer 11, Tomma grytan av Robert Bäckström. Tyvärr fick han inget pris.

Juryn då? Vad kan man säga. Edward är en fantastisk man på så många sätt. Dessutom så var hela bordet fullt av Local1 men ingen var öppnad. Juryn fick senare varsin flaska av Local1 med sig backstage och vissa stoppade ner den i ryggsäckar och (jag hoppas att så inte skedde) antagligen plockade hem dem.

På det hela taget ett skönt arrangemang som jag gärna ser kommer åter nästa år. Sen att hålls på söder så det kommer så mycket sköna människor gör inte saken sämre. Det är om inte annat bara roligt att kolla på folk.

Dessutom klart bättre öl när jag var på strand senast. Även om det var ett intressant fenomen, det var nästintill omöjligt att få sig en India Pale Ale, de skulle bara köra ut med lagern, men efter lite övertalning så gick det.

Resultatet blev jämnt det skilde bara en röst mellan ettan och tvåan. Vinnaren i folkets val blev i alla fall en riktigt skön lirare som skall få åka till Brooklyn och representera Sverige. Den amerikanske turnéledaren Theo var oerhört amerikansk vid presentationen av vinnarna så han mer eller mindre skrek sönder namnen så jag hade svårt att uppfatta en del av dem. Så därför var det tur att jag hittade listan på samtliga pristagare på den officiella hemsidan.

Folkets val:
Första plats: Christer Soderberg /Cuttin’ Chris & Eatin’ Ehrlund
Andra plats: Mickie Johansson / Los Dedos Pegajosos
Tredje plats: Adrian Helly-Hansen / Just Chillin’

Domarnas val:
Första plats: Per Hjortsberg / Delicious Deer Mountain
Andra plats: Anastasia Lundqvist /Anastasty
Tredje plats: David Sundberg/ Chiliwack

Theos pris för expremintlusta: Isa Ekstam / Veggie Dream

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar