fredag 2 mars 2012

Recension: Nils Oscar - CTRL ALT DELETE

Altbier, gammal öl, en stil jag inte har kommit i kontakt med förut, men nu är det dags. Stilen är en överjäst öl och därefter kallagrad.

Kopparfärgad vätska med ett beiget skum. Det är inte mycket till doft att tala om, men det som hittas påminner mycket om en gammal tråkig lager, det vill säga bröd och citrus. Smaken då? Jo den är lite bättre och där hittar vi lite rostad malt, russin, bröd och en gnutta metall. Inte någon beska alls att tala om. Smaken sitter kvar ganska länge i munnen. På det hela taget tyckte jag den var tråkig, den kändes dessutom mörk och murrig på ett inte alltför upplyftande sätt. Jag hade innan tänkt att den borde passa ute på altanen varma sommarkvällar, men där hade jag fel. Tror nog den passar bättre framför brasan en vinterdag. För min del var det en klar besvikelse, namnet är dock väldigt roligt, flaskan är i Nils Oscars normala rena stil, men innehållet, njae, jag avstår helst och köper något annat för pengarna.

Vad lyssnar man på då? Katy Perrys senaste hit Firework känns väl rätt bra i sammanhanget.

Doft: 4/10
Smak: 5/10
Antal timmar per flaska: Runt 20 minuter
Totalt: 5/10
Prisvärdhet: Inte prisvärd, för de 19,50:- den kostar kan jag istället köpa något roligare.

2 kommentarer:

  1. Synd att du fick en sådan tråkig upplevelse av denna Alt brygd från Sverige. Första gången skulle du druckit en "orginal" från Düsseldorf. Läs gärna Barkens upplevelse:

    "En av mitt livs stora ölupplevelser var en Altbier jag köpte på plats och recenserade höstas, Uerige Altbier (från Düsseldorf) som fick massiva 4,95 i betyg (recension)."

    SvaraRadera
  2. Jag tycker faktiskt den var bra men så gör Nils Oscar mig aldrig besviken heller. Den är inte alkoholstark och den sticker inte ut på något sätt och jag är övertygad om att den passar till allt möjligt i mat och snacksväg. Första gången drack jag den lite för kall men idag (just nu faktiskt dricker jag den något varmare och jag tycker den är riktigt smaskig. Lättdrucken och fyller absolut sin funktion.

    Jag har itne druckit jättemånga olika sorters alt bier men de jag har testat har faktiskt fallit mig i smaken. Jag önskar att Systemet kunde ta in Diebels Alt Bier, Boltens Alt och Boltens Ur-Alt igen. De är riktigt bra eller var det åtminstone tidigare.
    /Mikethebike

    SvaraRadera