torsdag 1 mars 2012

Reflektioner över dagens släpp 1/3

Dagen till ära så släntrade jag faktiskt in i min lokala T5-butik, det var intressant. Jag lyckades komma rätt tidigt så jag var i början av kön och lyckades faktiskt komma in före de normala stamgästerna. Väl inne gick det faktiskt ganska lugnt till. Det som gick åt snabbast var Brooklyn Black Chocolate Stout och Brewdogs Mixpack. Det verkar se ungefär likadant ute i landet förutom på Vinkällarbutikerna. Kollar man på lagersaldot där så här 40 minuter efter släpp så verkar det inte ha varit någon större åtgång på något i de butikerna. Det kan i och för sig vara så att alla inte har hunnit passerat kassan än.

Något som gjorde mig rätt fundersam i den butiken jag var i var att folk plockade sönder Brewdogs mixpack och främst plockade ut 5am Saint, när de inte gick in i kassan så slog tydligen kassörskan in den som en Hops kill.

På depån verkar det ha gått en hel del Stillwater som redan är slut, det fanns visserligen inte så många där. I övrigt fick jag vad jag ville ha från depån, utan att det gnälldes på att jag beställde fler än en. Det verkar som om den informationen nu har satt sig ute i landet.

Hur uppfattar ni det i landet? Visst har det varit ett lugnare släpp de senaste som har varit? Jag antar att ni fick tag på det ville (om ni var där vid 10-snåret vill säga [Stillwater kanske inte alla fick tag på]).

13 kommentarer:

  1. Tjena tjena, i Göteborg var det väl rätt högt tryck på Stillwater-flaskorna (dom verkar vara slut nu klockan 11:15). Fick själv tag på:

    Little Korkny Ale

    Stillwater/Mikkeller (ville köpa Extistent, hjärtat sa ja men hjärnan nej),

    Schneider-Hopfen weizen

    Brewdog Hops Kill

    2 Brooklyn Chocolate Stout (såg ett gäng som plocka på sig en hel låda men då den finns typ överallt lär det väl ta några veckor innan den tar slut)

    Och sist men förhoppningsvis inte minst Früh Kölsh.

    För att vara det första släppet där jag hängde på låset/stod i kö så är jag absolut nöjd. Nästan fråga är väl när jag skall dela/dricka spektaklet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid frågan när man skall dricka det :) Slutar oftast med att det blir ståendes i källaren, som tur är klarar det mesta av det en stund där nere.

      Radera
  2. stillwater/mikkeller fick jag inte eftersom den var slut vid 10:30 i stockholm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var det som jag trodde att det inte hade hunnit registreras/folk gått igenom kassan.

      Radera
  3. Får man verkligen bryta mixpacket? Tycker jag är fel i sånt fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får man såklart inte göra. Tyvärr hann personen ut ut butiken innan jag kom fram till kassan, men jag såg att när kassörskan tog tag i flaskan som också var röd men utan ett frågetecken på så tryckte hon bara på kassan (antaligen för att dubblera den senast inslagna varan, som var en med ett frågetecken på).

      Radera
  4. Brewdogs mixlåda gick hårt i Helsingborg samt Helsingborgs bryggeris nya öl sorter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att helsingborgsölen går fort, det kan jag tänka mig, skulle gärna ha köpt några själv om jag varit där nere. Riktigt snygga flaskor är det om inte annat.

      Radera
  5. Jag la en webbeställning på T7-sakerna (Humidor, Existent, Two Gypsies, La Granja, 2x BRP) ett par minuter efter tio och gick sen till närmaste butiken (T2).
    Beställde en mass T5-saker, inklusive 4 BCS och en IG, bara för att strax därefter se att de fanns på hyllan... får väl hoppas att det inte blir något strul med beställningen pga det.
    Var verkligen BCS och IG i T5? De fanns ju i fler butiker än någon av T3-orna.

    Var förvånansvärt lugnt där i alla fall; tror jag var först dit vid kvart över eller vad det nu blev. Dock verkar BCS ha gått åt fort därefter, helt slut en timme eller så senare.
    BCS verkar vara det överlägset populäraste i alla fall (Stillwater räknas inte helt, 100 flaskor är inget alls ju). 3850 flaskor på 90 minuter, slutsålt i 15 av 80 butiker, nästan 800 flaskor bara i Nordstan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De skall vara i T5, men ibland lyckas butiker beställa in sånt som de egentligen inte skall få ha. Fråga mig inte hur det går till.

      BCS har ju blivit överhypad de senaste dagarna lite här och var så jag förstår att den säljer. Sen är ju priset inte så farligt, 20 spänn, det kan man leva med. Dock är inte jag helt förtjust i den, utan brukar mest koka mat på den.

      Radera
  6. Hmmm, skumt att 5am gick igenom solo...Varför vill man btw betala 33 :- för en 5am? De finns ju i BS med ett kollikrav på endast 12 flaskor, mkt mer värt enligt mig ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gick inte igenom som det verkade utan damen i kassen tryckte på kassan så flaskan med ? gick igenom två gånger.

      Jadu, vet inte riktigt hur de tänkte, jag hade nog hellre tagit en hops kill till :).

      Radera
  7. I Göteborg på Karl Johansgatan var BCS slut ca 10:10 enligt personalen, detta efter att en person kommit in vid öppning och köpt 10 av 12 lådor. Det ska dock vara beställt nya lådor och de väntar 480 flaskor till på måndag eftermiddag.

    SvaraRadera