fredag 31 augusti 2012

Höstens förpackningstrend

Så här mitt i natten när jag susar igenom ett relativt öde landskap i mörkret så funderas det lite. De senaste dagarna har det dykt upp en hel del pressreleaser där det hela tiden pratas om "sleek can" eller "slim can", dvs en sån burk som red bull (eller motsvarande drycker) har. Det känns som om det är smått trendigt och det verkar som om det kommer mer och mer inom ölindustrin.

Jag har absolut inget emot den trenden, jag tycker man får bättre grepp om bruken, sen ser den faktiskt lite snyggare ut också. Vem vet, det kanske finns några andra fördelar med den också.

Är det en trend som är här för att stanna eller är det bara en fluga som kommer att dö ut inom kort?

4 kommentarer:

  1. Om det blir väldigt vanligt tappas den fördelen de har: Att sticka ut. KOmmer nog fluktuera i utformning så länge taplinjerna kan hantera dem...

    SvaraRadera
  2. Det fanns med som krav i flera Systembolagsförfrågningar, så det är en "trend" som var förutbestämd så att säga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, se där, det visste jag faktiskt inte, men det förklarar varför det hel plötsligt poppar upp så många olika alternativ i en sådan förpackning.

      Som vanligt tack för informationen Marc!

      Radera
    2. Sven-David Svensson31 augusti 2012 kl. 13:29

      Många bryggerier vill profilera sina varumärken med en specialdesignad flaska. Det första varumärke som dök upp var Spendrups Old Gold för snart 30 år sedan. Åbro tappar sin öl Åbro Sigill på den nya burkmodllen. Jag är inte emot att man profilerar sitt varumärke med en speciell förpakning. Bara det inte driver upp priset i onödan

      Radera