tisdag 7 februari 2012

Recension: Brewdog - Abstrakt 08

En "deconstructed blonde imperial stout", vad kan det vara för nått undrar man? Mina förhoppningar är att det en ljus stout. Vi får se om så är fallet.

 Ljus är den åtminstone, gyllengul med ett väldigt tunt vitt skum. Doften kan väl kanske också tänkas associera till en stout med sina toner av rostad malt, kaffe, honung. Smaken då, kan den misstas för en stout? Nja, här börjar det kärva till sig för min del i alla fall, den är väldigt söt, har lite rostade toner, lite kryddighet och en hel del alkohol. Det känns nästan mer som om det vore ett barley wine med toner av rostat malt. Jag drar nog lite lösa paralleller till Bitch Please. Kan det vara färgen som lurar mig? Vad säger ni? På det hela taget så är det en helt ok öl, men inte mer än så, inte än i alla fall, jag tror nog att den här mår bra av att stå i källaren några år, så det får mina resterande flaskor göra. Då borde den bli mer balanserad då den är lite spretig nu, men samtidigt väldigt lättdrucken även då den smakar en del alkohol av de 11.8% som finns i den. Ju mer jag dricker av den, desto mer förvirrad blir jag faktiskt av den, så något har de lyckats med. Kul idé som kanske inte når helt fram till det mål de har satt.

Musikalisk underhållning till AB:08? Melissa Horn - Innan jag kände dig.

Doft: 7/10
Smak: 7/10
Antal timmar per flaska: Jag pillade i mig den på närmare en timme
Totalt: 7/10
Prisvärdhet: Ok, en av de få i serien som inte blir helt prisvärd med sina 125:-, precis som 07'an. Jag hoppas de snäpper upp sig lite och börjar producera de toppöl som jag anser att det skall vara i Abstraktflaskorna.

10 kommentarer:

  1. Nu har jag inte provat 08an än, men jag tycker nog att det är sånt här som är det roliga med Abstraktserien, de mest experimentella sakerna. Det behöver inte vara supergott, men det ska vara kul och nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, men man har ju blivit bortskämd med riktigt bra öl tidigare.

      Jag håller med, det skall vara kul och de skall göra tokiga saker, så är det, men just den här var inte riktigt värd de 125:- den kostar.

      Radera
  2. Håller med om betyget. Ett öl som kanske är mer en kul grej än ett riktigt gott öl! Inte än i alla fall. En flaska har åkt ner i källaren bland de andra Abstrakten, så får vi senare om betyget går upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tror nog helt klart att den kommer bli bättre av lite lagring.

      Radera
  3. Jag och sambon kommer få vertikalprova hela serien på BA-folkis den 28e.... Grymt taggad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är man borta från internetvärlden nån timme (tack som fan för det Tele2 och ert mobilnät) så hinner det komma ut en parallelprovning och ta slut på platserna till den.

      Oerhört kul för alla er som lyckats få platser dit, det kommer att bli kul. Joel, har du druckit alla tidigare?

      Det kanske är dags att ta en ny vända med början från nummer ett, dock inte under en och samma dag.

      Radera
    2. Nej har i pricip bara testat 05 och 06 tror jag.... ska bli kul att testa alla :)

      Radera
    3. Åh, då har du nått att bita i, 04 är min favorit med 05 som god tvåa. 03 är den jag är mest spänd på att prova igen, då det är gamla receptet av hardcore ipa med hallon. Det var kanon förra året, men hur den är nu kan man bara spekulera om. :)

      Radera
    4. Jag drack 03an på nyårsafton. Mycket besviken på resultatet av lagringen. Doftade kemiskt och smakade fränt och oljigt. Dålig gin, färg, sträv träig hallonsmak. Nej det var inte så njutbart tyvärr.

      Radera
    5. Men usch, då är det nog bäst att prova en flaska till inom kort.

      Smakar den gin får man väl i värsta fall spä den med mer gin och lite tonic så kanske det blir fason på den.

      Radera