söndag 26 februari 2012

Recension: Eskilstuna Ölkultur - Skiftinge, Stenby och Sundbyholms single hop

I veckan så var jag i Stockholm och på vägen hem så kom vi på södra delen av Mälaren. Vad gör man då? Jo man stannar till Eskilstuna och köper på sig lite öl. Tyvärr missade jag att det fanns fyra single hop-öl i serien, men jag fick i alla fall med mig tre stycken hem. Jag avnjöt dem alla samtidigt som det lagades mat i köket. Så här kommer mina tankar kring dem.

Skiftinge - Simcoehumle
Brun vätska som övergår i en liten rödton. Doft och smak går hand i hand och har grapefrukt, tall och en liten sötma. Hyfsat bra efterbeska. Jag trodde på förhand att jag skulle gilla den här bäst av de tre, men så blev det inte.

Betyg: 7/10

Stenby - Nelson Sauvinhumle
Brun vätska som övergår i en liten rödton. Doften har mycket gräs och lite krusbär. Smaken har även den gräs, citron och lite grapefruktskal. Liten efterbeksa. Den känns lite mörk och murrig på nått vis.

Betyg: 6/10

Sundbyholms - Chinookhumle 
Brun vätska som övergår i en liten rödton. Doften har grapefrukt och bröd. Smaken har även den grape och bröd samt även lite tall och russin. Mellanstor efterbeska. Det här var den roligaste av de tre.

Betyg: 7/10

Jag provade även att blanda de tre olika sorterna. En tredjedel av varje åkte ner i glaset och då blev det riktigt bra, så bra så jag drack upp alla flaskorna på det sättet. En väldigt och jag menar väldigt lättdrucken IPA. Jag tror jag satte i mig samtliga flaskor på under en timme. Det känns helt klart som om man kan köpa dem igen om jag råkar hamna i Eskilstuna igen (eller när Systembolaget börjar med att man få ut lokala produkter till hela landet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar