tisdag 24 januari 2012

Recension: Hoppin' Frog - Mean Manalishi DIPA

I glaset så är det som man kan vänta sig en brun-orange vätska som är lite grumlig som toppas med en relativ vitt skum. Doften är tall, ananas och grape. Smaken har apelsin- och grapeskal, lite russin, tall och ananas. Sedan kommer en beska som är helt suverän. När man väl är klar med det kommer det en härlig eftersmak som sitter kvar i en halvtimme. Helt galet. Den är rätt balanserad men ändå så har den en liten "edge". Av alkoholen på 8.2% märks ingenting förutom i skallen. Riktigt bra. Min flaska var ungefär 2-3 månader gammal (kanske till och med ännu äldre då det inte står ett endaste datum på flaskan), så färsk kan den vara ännu roligare. Måste helt klart provas om möjligheten finns. Sen jag är lite sugen på att prova att lagra den något år och se vad som händer. Jag måste helt enkelt skaffa fler flaskor. 

Vad lyssnar man på då? Första tanken är väl möjligen Fleetwood Macs gamla dänga Green Manalishi (With the two Prong Crown). Men den känns inte helt rätt utan valet kommer att falla på Judas Priest fantastiska liveskiva (även om den är fake) Unleashed in the East som har något av det bästa trumspel jag har hört från 70-talet. På skivan finns såklart deras cover på Fleetwood Macs låt. 

Doft: 8/10
Smak: 9/10
Antal timmar per flaska: En och en halv timme.
Totalt: 9/10
Prisvärdhet: Prisvärd, även om den kostar i runda slängar 130 på privatimport så är det faktiskt värd det. En stor flaska (65cl) med massor av gott innehåll.  Jag trodde inte den skulle bli prisvärd innan jag öppnade flaskan och smakade på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar