lördag 21 januari 2012

Humletrender 2012.

Bild från Seattlest
På begäran från herr Bark på Ofiltrerat kommer här en sammanfattning på vad jag tror kommer bli humletrenderna under 2012. Det är enbart spekulationer och jag inte helt bra på att analysera trender på humle. Så ni får ursäkta det lite svamliga inlägget och ta allt med en nypa salt. Det är dessutom fritt fram att komma med era teorier i kommentarsfältet.

Nu kör vi. Jag tror att den amerikanska humlen kommer att kvarstå som den dominerande, dock så tror jag att vissa sorter kommer att tappa. Amarillo kommer vi att få se lite mindre av i år, baserat dels på att skörden har blivit sämre än beräknat, dels för att stora jättar som Three Floyds kommera att fasa ut den.

Något som kommer att öka under 2012 är humle från Australien/Nya Zeeland och då främst Nelson Sauvin som känns som den trendigaste humlen att använda just nu. Jag tror även att Galaxy kan få ett uppsving.

Går man på årets IPA is dead från Brewdog som i sitt förra släpp summerade ihop en del av förra årets trender så tror även de på Galaxy men även Motueka, Challenger och HBC.

Den engelska humlen smyger väl som vanligt med och gör inget större väsen av sig men gör ett bra jobb.

Något som jag hoppas drar sig lite tillbaka är trenden med Sorachi Ace, det är nog den humle jag har svårast för tror jag. Det borde komma andra asiatiska sorter som kanske är lite bättre. Håller det som en bubblare utan att droppa något namn.

Generellt tror jag att året kan gå åt två håll, antingen så blir det tokmycket humle i kok som görs eller så blir det mycket mindre. Jag tror nog det kommer att gå åt det andra hållet då skörden har varit dålig och det kommer att göra priserna på humle går upp och det påverkar antingen lönsamhet eller priset ut till konsument. Så då kommer nog bryggare göra nya brygder utan så mycket humle. Jag vet att de kokningar jag kommer att medverka i under året kommer att gå åt båda hållen, extremt mycket humle och inte allt för mycket humle.

Jösses, det här var klart mycket svårare än vad jag trodde och jag trodde det skulle bli svårt. De här är ett ämne jag inte har full koll på.

4 kommentarer:

  1. Jag tackar och bockar. Mycket intressanta tankar. Själv tror jag att 2012 är året när humleoljan kommer att träda fram som den viktiga ingrediens den är i många klassiska öl. Det känns fortfarande som det är något branschen inte vill prata öppet om än.

    SvaraRadera
  2. Vore kul om malten kom fram lite mer i öltrenderna också. Nu pratar du iofs om humletreder, men ändå..

    Jag tror också på NZ och AU-humle, och kommer köra ett par bryggningar med humle därifrån under våren.

    Kan väl hoppas på att fler bryggerier släpper stabila IPAs, som har lagom alkoholhalt och lagom hög IBU. Och att de blir lättillgänglig för alla, året om. Det vore guld.

    SvaraRadera
  3. Intressanta tankegångar. Jag hoppas också att Sorachin fasas ut, den är banne mig inge vidare. Galaxy och Mouteka lär vi se mer av i år, har märkt att de blivit populära i hembryggarkretsar. HBC är för mig helt ny, ska bli spännande att se vad det blir av det hela.

    SvaraRadera
  4. Tror också på trender kring alkoholhalt. Vore kul att se bryggare göra fler "Nanny States", alltså lågalkoholhaltig öl med mycket smak och karaktär. Nelson känns rätt given på uppgången men Mouteka hejar jag banne mig inte på. Hybrid från Saaz och inte allt för spännande. Malmö Brygghus gjorde en Single Hop Mouteka i höstas och det var verkligen inte roligt någonstans. Vore kul om Stella slog igenom lite.

    SvaraRadera