lördag 30 mars 2013

Tjejer i ölvärlden

Varför finns det så få tjejer inom ölindustrin? Vi har väl bara två bryggare i Sverige, det är dels Jessica på S:t Eriks och Ida på Electric Nurse, sedan är det slut. Det finns ju en hel del bra hembryggare som är tjejer så det är konstigt att de inte kommer fram mer på arenan. I övriga världen ser det mer eller mindre lika ut, det är otroligt få tjejer som brygger.

När man är på mässor så är det likadant, det är oftast bara män som jobbar i montrarna, skulle man hitta någon av kvinnligt kön så är det med största sannolikhet en släkting/flickvän/fru/kompis till bryggarna som inte normalt jobbar inom industrin. Det finns undantag även här, det brukar ofta stå en trevlig tjej i Casks monter, men sedan är det mer eller mindre slut, tyvärr.

Jag hoppas på en ändring så det blir lite med jämställt och att tjejerna kommer fram och är med mer i produktionen på ett eller annat sätt och märks mer och inte bara sitter och gör bokföringen åt bryggerierna.

Generalisering eller inte, men jag fick mig en liten tankeställare efter att ha läst posten på Brewdogs blog, inte för att den egentligen handlar om tjejer i industrin utan att det var en tjej som var i reportaget, man är ju inte van med det och då spann min hjärna vidare. 

I andra delar av dryckesindustrin så märks tjejer betydligt mer, men det är väl så att öl anses fortfarande grabbigt så de håller sig borta.

Håller ni med mig?

8 kommentarer:

  1. Instämmer, öl anses fortfarande vara "grabbigt". Men det är nog inte bara att tjejer håller sig borta, det kanske också hänger ihop med att tjejer inte alltid släpps in?
    /Louise

    SvaraRadera
  2. Morgan Westbrook är i mina ögon en superstjärna inom ölindustrin. Trevlig, charmig och har gett mig en av mina bästa ölupplevelser, Mexican Cake på CPC 2012!

    Varför det är så få tjejer i ölindustrin? Svaret är vel att det länge har varit en bransch dominerad av män, men detta är på väg att ändras. På CPC 2012 och på öppningen av Mikkeller and Friends tidigare denna månaden fanns det ju gott om tjejer....

    SvaraRadera
  3. Min mormor drack flera öl igår. Det är tecknet vi har väntat på, nu kommer vändningen!

    SvaraRadera
  4. Underdriver du inte lite?
    Om jag inte har fel finns väl kvinnor med tydliga kopplingar till bryggningen i åtmininstone Närke, Jädraås, Ängslyckan, Eskilstuna Ölkultur, Mora, Roel och Nyckelbydal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kunde jag missa Närke och Eskilstuna? Det är för mig en gåta. Det får jag såklart be om ursäkt för. Resterande hade jag faktiskt inte koll på.

      Det har då blivit några fler, men i mitt tycke för få.

      Radera
  5. https://i.chzbgr.com/maxW500/7165805056/h17CD5E0E/

    En bit ner på denna lisa står där lite om kvinnor och deras roll inom öl.

    SvaraRadera
  6. För att inte tala om Berit på Närke, en av våra främsta kvinliga ölprofiler

    SvaraRadera
  7. Sven-David Svensson1 april 2013 kl. 13:05

    Var det inte kvinnorna som stod för ölbtyggningen i det gamla bondesamhället?

    SvaraRadera