tisdag 19 mars 2013

Debatt: Hur skall vi åter ta oss in på topp 100.

Jag satt idag och kollade igenom Ratebeers lista över de 100 bästa bryggerierna i världen. Tidigare har jag bara kikat på den lite snabbt. Idag läste jag den dock från nummer 1 till 100, och vad finner jag? Inte ett enda svenskt bryggeri är med på listan längre. Vi har ju alltid haft någon på topp 100 (och när Närke gjorde Kaggen så var de till och med på topp tio, som bäst på plats tre).

Vad är det som har hänt? Hur kommer det sig att vi har halkat ut listan? Är det så att övriga länders bryggerier är så mycket bättre? Eller har vi blivit sämre? Eller är det så att Ratebeers läsare bedömer den Svenska ölen negativt (läs oftast då svenskar) och övrig öl höjs till skyarna? Är det kanske så att utländska bryggerier vågar göra mer udda saker, kanske chansar lite mer och vi svenskar håller oss till det mer lagom "mellanmjölk" när det kommer till öltillverkning?

Vad tror ni det beror på och hur skall vi återigen kunna ta oss upp på topp 100?

5 kommentarer:

  1. Svenska bryggerier gör knappt några öl som tilltalar ölnördarna dvs surt/humligt/fatlagrat och/eller starkt. Självklart finns det undantag. Tänker närmast på 2 öl jag druckit den senaste tiden nämligen Brekkeriet Cassis och Mohawk Double Rocket Sedan produceras det ju ipor iofs men de är mil efter sina amerikanska dito. Jag tror det är ekonomin i att brygga "roliga" öl som inte tilltalar bryggerierna.

    SvaraRadera
  2. Frågan är väl kanske hur representativ Rate Beer är - svenska hantverksbryggerier växer exempelvis på Systembolaget samtidigt som totala ölförsäljningen minskar. Vi tar marknadsandelar.

    Som jag uppfattar Rate Beer så är det lite som train spotting eller butterfly collectors - man går vidare till något nytt och förmodligen häftigare än sist. Men är det så viktigt? Inte för ett kommersiellt företag - oavsett om du tillverkar kalsonger eller honung. Vi på Ocean har ökat omsättning och produktion med omkring 25-30 procent/år de senaste åren - och jag som bryggare vet att vi inte är det "häftigaste" bryggeriet, men jag tycker vi gör bra öl. Annars hade inte så många människor köpt våran öl varje vecka.

    "Udda saker" kan vara kul, men det är en marknad där konkurrensen är oerhört svår, samtidigt som volymerna är relativt sätt små.

    Men tänk på dom 5% svenskar som i december 2012 på Systembolaget köpte Oppigård, Nynäshamn, Jämtland, Ocean, Nils Oscar med flera hantverksbryggerier - för mig är det ett gott nog betyg :)

    Thomas Bingebo
    Ansvarig Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  3. Det enda som hänt är väl att Närke inte bryggt Kaggen det senaste året, även Stormaktsportern står ju som "R" på RB. För övrigt har vi väl inte haft någon annan öl på listan? Så brygger bara Närke Kaggen och Stormaktsportern igen är ordningen återställd. Annars har jag svårt att se några andra som verkligen skulle kunna slå sig in. Någon till från Närke kanske torrhumlad cAmarillo, slättöl..kanske Omnipollo eller Oppigårds...nej det finns nog ingen idag.

    SvaraRadera
  4. Ryktet säger att Närke gjort en ny omgång Kaggen men inte gillade resultatet och beslöt sig för att inte släppa ölet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att Kaggen låg som nr 1?

      Surdegen Granberg - Bolagare

      Radera