torsdag 16 februari 2012

Vi kanske inte är bättre i Sverige ändå.

Vi fortsätter tydligen artikelserien. Tidigare i veckan, Norge och Island. Tiden är nu kommen för Sverige.

Nu har Alkoholgranskningsmannen slagit ner på en annons från TOMP gällande ölet Chimay. I annonsen finns en skrapa, en bricka, två händer, bord, lampor och en ölkran. Det får inte förekomma i en ölreklam utan det är enbart varan och dess innehåll som får finnas. Skum är helt ok än så länge i Sverige i alla fall.

Någon som har sett bilden i fråga?

5 kommentarer:

  1. Nej, men när jag tittade igenom senaste Maltesen såg jag ett par annonser från Galatea som innehöll annat än bara förpackningar. Hm hm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så intressant. Antagligen har väl ingen anmält dem, men vem vet, det kanske kommer nu när det har kommit upp till ytan att det inte får förekomma.

      Radera
  2. Men det är okej att en känd skådespelare, eller sångerska att i TVreklam förnöjt dricka en industriöl i skön miljö? Jag blir sugen varje gång jag av misstag ser den, trots att jag inte ens gillar skiten.

    Tipset är nog att göra en klass 2 öl (trots att ingen kommer att dricka den) med likadan etikett som den "riktiga" ölen, så kan man göra suktande reklam lagligt. Budskapet går nog fram ändå. Men det är väl bara de två stora som har råd med sånt :-/.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så sänder man programmet från ett land med liberalare lagstiftning…

      Radera
    2. Herr Bark slog som vanligt huvudet på spiken.

      Även Geten har rätt, gör man lättöl så får man göra reklamen hur som helst (mer eller mindre) då det klassas som ett livsmedel

      Radera