torsdag 2 februari 2012

Blandade nyheter 2/2

* Ölreklam i svensk media under förra året gick på 264 miljoner, det mesta köptes av de stora drakarna på marknaden. Totalt var det 19 märken som investerade i reklam under året.

* I Norge sjönk ölförsäljningen under förra året med hela fyra procent (till skillnad från Sverige där det gick lite uppåt). Kan det vara så att norrmännen köper mer och mer i Sverige? Något som är roligt att läsa är att det säljs mer starkare öl och såkallade specialöl. Åtta av tio öl på tio-i-topplistan är ännu norska. Totalt såldes 234,6 miljoner liter i Norge. Det tåls att jämföras med sveriges siffror som var 227,1 miljoner liter. Då har norrmännen ändå en mindre folkmängd.

* Wicked Wine kör en provsmakning av nyheterna i deras ölsortiment på NK i Stockholm. Fredag den tredje februari är dagen och de drar igång 16.30. 


* Ölrepuliken i Göteborg kör den här veckan en Nynäshamns ångbryggerivecka. 13 kranar är igång.

* Doorstep brew  är ett nytt företag som enligt uppgift kommer att leverera hem direkt till din dörr. Det skall gå att köpa enskilda lådor eller prenumerera på leveranser. Företaget är danskt. Priser och vad de kommer att leverera är inte klart än så länge. Mer information kommer, om inte annat på Linköping beer expo där de är utställare.

6 kommentarer:

  1. Intressant det där med gränshandel. Jag skrev min D-uppsats i Nationalekonimi i ämnet. Tanken var att skapa en regressionsmodell och ha med prisförändringar i grannländerna för att se hur det påverkar efterfrågan av alkohol i Sverige. Tyvärr gav det inte tillräckligt signifikanta resultat, vilket jag tror beror på att datat var bristfälligt. Men nu har det gått rätt många år sedan jag skrev den så vore intressant att köra den igen med nytt data, eller kanske med en ny modell.

    SvaraRadera
  2. Jag tror ju att flödet är som följer. Norger köper i Sverige. Sverige köper i Danmark och Tyskland.

    Finland däremot vete tusan vart de köper sina saker. Även där har ölförsäljningen backat med -3,9% under förra året enligt Alko. Där är det extremt liten volym, bara dryga 10 miljoner liter.

    SvaraRadera
  3. Ja det är det jag tror också, och i vissa fall fick jag precis det utfallet. Men i vissa modeller blev det fel. Jag hade nämligen delat upp Sverige i tre delar och sen delat upp efterfrågan i öl, vin och sprit.

    Nu är inte jag finne, men har för mig att jag läste att de åkte till Estland för att bulka upp. De sänkte väll alkoholskatten för att motverka detta men sen höjde de den igen.

    SvaraRadera
  4. Så sant, det låter ju en vettig väg för finnarna att bunkra billig vodka. Att jag inte tänkte på det. Det enda som slog mig var Finlandsbåtarna. :)

    (nästan) Allt hade minskat i Finland förutom mousserande vin.

    SvaraRadera
  5. Det är precis dit mina ingifta släktingar åker för att bunkra fulöl, är ju bara ett stenkast från Helsinki.

    SvaraRadera
  6. Gäller det endast Alkos försäljning? Kom ihåg att de har öl upp till 4.7% i dagvaruhandeln också och prisskillnaderna är stora och dessutom så finns det en hel del importöl som kanske är 5-5.5% i Sverige som är 4.7% i Finland så det är ingen rättvis jämförelse heller.

    SvaraRadera