lördag 9 juni 2012

Recension: Kiuchi Brewery - Hitachino Nest Japanese Classic Ale

Öl som blev inhandlad till stor del baserad på den otroligt söta ugglan på flaskan, men som även skulle dyka upp på Copenhagen beer celebration, men som i slutändan inte gjorde det. Så hur var den då?

Den var till min belåtenhet helt klart bättre än vad jag trodde den skulle vara. Vätskan var grumlig och mörkorange, skummet var smutsvitt. Första gången jag stack ner nosen i glaset kom det en doft av tandkräm, men nästa gång så doftade det sött, jord, kryddor och en smula trä (förklaringen till det är nog att den har legat på cedarträ). Smaken är nästan som ett te med lite alkohol och socker i. En väldigt intressant öl, inte alls vad jag hade väntat mig på något sätt, men jag skulle gärna dricka den igen, men då till en billigare peng.

Doft: 6/10
Smak: 7/10
Tidsåtgång per flaska: runt en timme
Totalt: 7/10
Prisvärdhet: Den är inköpt från Brewdogs webshop, 3,99pund kostade den + porto och det är den tyvärr inte värd. Dock så kommer den här flaskan till nytta på annat sätt, som inredningsdetalj och då blir det värt pengarna utan problem. Svensk importör är Akebono.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar