tisdag 12 juni 2012

Carlsberg anmäls för att markandsföra sig till skolungdomar.

FC København är ute på en turné i skolor för att marknadsföra sig. I deras materiel som de hade med sig ut till skolorna så visades spelarna iförda matchkläder med Carlsbergsloggan på samt att det var flaggor med Carlsbergloggan på. Så nu kommer den danska organisationen Alkohol & Samfund (motsvarande IOGT-NTO) att anmäla Carlsberg för det hela. Allt enligt en artikel i danska politiken.

Jösses, snacka om att moralpaniken är hög. Nu tror jag inte barnen kommer att gå ut och supa skallen i bitar bara för att det råkar stå Carlsberg på tröjjan (dessutom så gör ju Carlsberg dyr läskeblask i Danmark också). Det är väl dessutom lika bra att förbjuda barnen i Danmark att titta på EM nu, det står ju Carlsberg rätt vad det är längs hela planen.

2 kommentarer:

  1. Kanske ett principbeslut att inte ha alkoholreklam i skolan.

    SvaraRadera
  2. Sakupplysning: Alkohol og Samfund är inte en nykterhetsorganisation och motsvarar därför inte IOGT-NTO.

    Och när jag ändå är igång kan jag ju nämna att det tvärtemot vad du skriver finns forskning som visar att barn som utsätts för alkoholreklam börjar dricka tidigare och att de senare dricker mer än jämnåriga som inte utsatts för lika mycket reklam. Så alldeles ute och cyklar är de knappast.

    SvaraRadera