söndag 7 april 2013

Systemboalgets märkesneutralitet.

Det här med att Systembolaget skall vara märkesneutrala, det är ju en bra tanke och det fungerar ju bra i teorin. Det som ställer till det lite är ju personalen, som faktiskt kan favorisera någon dryck och bara rekommenderar just den drycken till kunder som ställer en fråga om vilken dryck de skall välja. Ibland skulle man nästan kunna tro att det ligger en order bakom det hela, "i dag skall  ni sälja det här vinet". I värsta fall så skulle man kunna tänka sig att det ligger mutor bakom det hela, att ett företag erbjuder någon lättköpt anställd "provision" om de säljer mycket av en speciell vara. Det skall inte förekomma och jag hoppas verkligen inte att så är fallet, vare sig med order eller "mutor". Dock så vet man ju från läkemedelsindustrin att där förekommer det verkligen, t.ex. skriver en läkare ut ett visst antal av en medicin så blir han bjuden på en konferens av företaget. Men som sagt jag kan inte nog understryka det, jag hoppas verkligen inte att det sker i det här fallet.

Det här är en liten fundering och absolut ingenting jag vet förekommer, jag vill verkligen understryka det hela och jag kan inte nog säga det. Man blir dock som sagt fundersam när personalen ibland mer eller mindre bara rekommenderar samma saker till olika kunder med olika krav. Jag vill bara väcka tanken på att det kan bli så då man har med människor att göra.

3 kommentarer:

  1. Skulle snarare tippa på att det har med personalens kunskap att göra. Kan man inte så mycket om en viss varugrupp är det säkert lätt hänt att man återkommer till en eller några få olika produkter som man själv har provat och tycker om.

    Sen kan man ju fundera på rimligheten. Att muta en enskild anställd ger nog ganska liten effekt, vilket ska ställas mot risken att det mutande företaget blir upptäckt. Ska nog till en ganska omfattande mutningskampanj av vanliga butikssäljare för att få igenom en så pass stor försäljningsökning att det spelar någon roll för modulindelning etc, vilket gör det till en rätt orimlig teori. Sett till att bara öka försäljning för ökad vinst känns det spontant som det är enklare att satsa på HORECA, med försäljningstävlingar etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan, det är precis så som du skriver. Som personal är det lättare att rekommendera en produkt man känner till än något man inte har provat. Då vet man ju med säkerhet om valet av dryck är rätt eller inte, av egen erfarenhet.

      Sen kan man förvisso rekommendera dryck man själv inte provat - men som man vet borde fungera mot kundens önskemål.

      Surdegen Granberg - Bolagare.

      Radera
  2. Kan säga att det där med "Idag ska ni sälja det här vinet" är absolut inget som förekommer. Det kan ni vara lugna över. Vi kommer aldrig få den ordern och vi kommer absolut aldrig få mer betalt för att vi säljer mer av nåt. Systembolaget är ju läskigt bra på det där med märkesneutralitet.

    Har jobbat i 5 år på bolaget i flera olika städer. Det funkar lika bra överallt. Sen mutskandalen skulle bolaget knappast riskera att nåt sånt skulle hända igen.

    Man rekommenderar det man själv gillar, vet är bra och som passar till kundens önskemål. Finns ingen anledning att göra nåt annat när man inte får nåt för det. Kommer aldrig hända. Företaget är för korrekt för det.

    Ni kan vara lugna.

    SvaraRadera