måndag 22 april 2013

Recension: Westvleteren - 12 (XII)

I fredags fick jag för mig att jag skulle ta och kolla om Westvleteren 12 är världens bästa öl enligt mig. Jag tänkte det är väl lika bra att göra det semi-blint mot en Rochefort 10 som i alla fall spelar i samma division. Sagt och gjort så fick frugan vara ensam i köket och hälla upp dryckerna i glas och servera i vardagsrummet så jag inte hade en aning om vilken som var vilken, så hur gick det då? Vi börjar med lite noteringar om hur drycken smakade i det glas som skulle visa sig innehålla Westvleteren 12.

Färgen är mörkt brun med en liten dragning åt det röda, något grumlig. Skummet är beiget. Doften har russin, dadlar, lite alkohol och lite belgisk jäst. Smaken är ungefär det samma, kanske lite brödighet smyger sig, men smaken var lite större än själva doften.

Så vad säger man då? Det är inte ett dåligt öl, inte på något sätt, men både jag och frugan ansåg att Rochefort 10'an var klart bättre. Så svaret på frågan är att Westvleteren 12 är inte världens bästa öl enligt mig. Tar man dessutom i beaktande så är den nästintill omöjlig att få tag på (nåja ett halvår eller så finns den nog rätt frekvent på krogar i Sverige), den kostade 125:- när den släpptes på Systembolaget och sålde slut på strax under 7 sekunder och på på krogen är den av naturliga skäl dyrare så vinner ju den mer tillgängliga Rochefort 10 på knockout om man är och far i samma genrer. Fast ingen av dem är min absoluta favorit i ölvärlden än så länge, men det kan vi ta vid ett annat tillfälle. Det skall väl även tilläggas att det var relativt färska flaskor av båda dryckerna som serverades. Hur en gammal Westvleteren 12 är vet jag dock inte, då kanske den blir världens bästa öl.

Doft: 8/10
Smak: 9/10
Totalt: 9-/10
Design: 8/10, jag hade nog föredragit den riktiga flaskan utan något tryckt på den.
Tidsåtgång per flaska: Runt 45 minuter
Prisvärdhet: Inte prisvärd, det finns som sagt bättre alternativ för billigare pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar