onsdag 10 april 2013

Inför En Öl & Whiskymässa i Göteborg

I helgen den 12 och 13 april är det dags för En Öl & Whiskymässa i Göteborg. Så här på förhand årets mest efterlängtade festival, slutsålt på samtliga förköpsbiljetter långt innan festivalen startar och över 100 utställare. Det skall dock tilläggas att det finns en mindre mängd biljetter att köpa i entrén båda dagarna, så har ni inte biljett, se till att köa i god tid. Den enda entrén som är öppen är huvudentrén (entré 5) vid Korsvägen.

Normalt brukar jag gå igenom samtliga utställare på mässorna så här inför dem, men i det här fallet så är det så otroligt många utställare och det finns inte många listor på vad som kommer serveras ute. Istället kommer jag att rekommendera sju ställen jag skulle besöka om jag hade chansen att ta mig till Göteborg i helgen och ta mig in i lokalen. Här kommer listan:
  1. Brekeriet - Ett av de intressantaste nya bryggerierna i Sverige, väl värt att prova är deras BP2, en porter gjord med brett-jäst, galet är bara förnamnet, eller varför inte den omtalade Cassis eller min favorit Brillant. Sedan är det alltid trevligt att rensa paletten med den franska cidern som bör finnas i montern.
  2. CAP - Ännu ett nytt bryggeri med Mattias Hammenlind (ex Sigtuna) bakom spakarna som har kapacitet att bli riktigt bra, backar de bara upp den sköna kaxiga attityd de har haft innan mässan så kommer det bli klockrent. Det är förövrigt världspremiär i Göteborg, så bara en sådan sak gör det roligt. 
  3. Närke kulturbryggeri -  Alltid intressant, och då menar jag alltid. Ingen aning vad de har med sig, men jag kan garantera att det kommer att vara kvalitet rakt igenom. 
  4. Poppelmans - eller vad de nu heter när väl mässan kör igång, de kommer nämligen att byta namn lagom till det startar. Ett rätt intressant bryggeri från Göteborg som inte har släppt så mycket hittills, kan vara värt att kolla om de har några nyheter med sig. 
  5. Dugges&Electric Nurse - En klassiker i svensk brygghistoria som fortfarande gör bra saker i det nya bryggverket och en ny generation på frammarsch, klart intressant.
  6. Elixir Wine - invasion av danskar och mycket i montern är otroligt bra.
  7. Wicked Wine/Cask/Great brands - Det vore tjänstefel att inte nämna dessa importjättar (som står på olika ställen)  som alla lär ha med sig en hel del smaskiga saker. 
Skulle man ha tid över så rekommenderas såklart Oceanbryggeriet, Slottskällans, Malmö brygghus, Nils Oscar, Nynäshamn, Oppigårds, Strömsholm och Mjödhamnen, man kan ju inte lyckas få in allt på en begränsad lista.

I övrigt, ha det kul, drick vatten mellan ölen och ta hand om varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar