onsdag 24 april 2013

Recension: Alf Tumble - Drick! (ljudbok)

Bild från Storyside.se
Nu mina vänner blir det något så ovanligt som en recension på en ljudbok, det har inte hänt förut. Alf Tumble är mest känd som skribent i Livets goda, men är även DJ, musikproducent och har roat sig med att utbilda sig till sommelier även om han sedan inte har arbetat som det. Han har liksom mig en filosofi i att blanda musik och dryck, han kallar det tracks & bottles. Hans musikskapande kommer in lite i den här ljudboken då det kommer in lite beats av houseig-karaktär lite då och då i boken. Någon som också dyker upp lite då och då är Lotta Lundgren som är mest känd från SVTs historiätarna. I övrigt så får man hålla till godo med Alfs egna och härliga stämma. Jag slog igång ljudboken igår när jag var hemma med barnen och de satt som små ljus och lyssnade, ett gott betyg får man ändå säga.

Boken blandar bland annat anekdoter, information om diverse drycker, information om vad man kan dricka till vilken mat, lexikon över t.ex. bartenderslang och hur man beter sig på krogen. Allt sker med en härlig entusiasm och på en lagom nivå. Det känns som om boken passar alla, oavsett vilken nivå man än är på i sin dryckesresa. För en gångs skull i en bok om blandade drycker så får faktiskt öl en hel del utrymme, till och med ett eget kapitel om ölbarer. En festlig sak är att de har med alla listor som finns med i den tryckta boken, eftersom att det är en ljudbok så läses de upp, så man bör ha papper och penna till hands. Festligt är det för att det är rätt oväntat och sen är ju jag rätt så förtjust i konsten "namedropping" även om det i det här fallet är dryck som rapas upp. Tyvärr finns det några små faktafel och sedan är det en del felklippningar i ljudfilerna där samma mening sägs ett par gånger efter varandra, på vissa ställen charmigt, på andra bara förvirrande. På det hela taget en otroligt mysig och härlig bok som jag har en känsla av lär lyssnas på en och annan gång, perfekt att slappna av till.

Betyg: 9/10
Tidsåtgång per ljudbok: 235 minuter.
Prisvärdhet: Mer än prisvärd, kostar för tillfället 99:- på Storytel och köper man den som riktig bok kostar den 189:- på Adlibris och 186:- på Bokus, men då får man ju förvisso härliga bilder på köpet och man slipper skriva ner listorna för hand. Mitt ljudboksexemplar var ett recensionsexemplar.