söndag 28 april 2013

Blir man dum i huvudet av starköl och i så fall varför?

Jag minns från min ungdom för ungefär 20 år sedan eller något åt det hållet att jag hade en kompis som inte kunde dricka starköl, han blev helt knäpp av dem, skulle slåss och förolämpade precis allt och alla. Han kunde hälla i sig större kvantiteter av folköl och starksprit utan att det hände, men det var just det där med starkölen. En gång gjorde vi ett blindprov för att se så att han inte spelade. Han roade sig alltid med att plocka bort etiketterna på flaskorna så vi bytte helt enkelt ut hans klass 2 mot en klass 3. Det borde vi inte ha gjort, han blev helt galen, så det stämde uppenbarligen.

Det hela hade fallit i glömska hos mig då jag inte har hört något liknande sedan dess, men jag fick en liten aha-upplevelse när jag såg det senaste avsnittet av den stora ölresan på SVT och de talade om "lager-vandaler" i England. "Lager-vandal" var en britt som drack lageröl och blev just galen, men han blev inte det på ale (vilken ofta i England ligger precis ovanför våra folköl när det kommer till alkoholhalt) .

När jag var yngre så fanns det inget annat än lager som folk drack, och det rör sig i ungefär samma tidsålder som "lager-vandalerna" var i farten, kanske några år efteråt.Ett otroligt intressant sammanträffande får jag ändå säga. Kan det på något sätt ligga någon sanning bakom det hela? Blir man dum i huvudet av just starköl (eller månde lager i starkölsvariant) och varför det i så fall? Jag tror ju inte riktigt på det, men något måste det vara som ligger bakom det hela, speciellt med min gamle kompis som verkligen reagerade på det (undrar om det fortfarande är så för honom, vi har sedan länge tappat kontakten). Känner ni igen det här från er bekantskapskrets?

1 kommentar:

  1. Diskussionen om just England handlar väl om att ölen var i runda slängar 1-1,5 procentenheter starkare och att de eftersom de drack den lika snabbt blev bra mycket fullare. Sprit i stora mängder har nog samma effekt oavsett vad man dricker. Din gamle kompis hade förmodligen blivit lika galen av ett helrör tequila också..

    SvaraRadera