söndag 24 februari 2013

Recension: Ängö - Bistra Årens Ängöl Cikoriaporter

Mörkt brun vätska som drar åt det svarta hållet, skummet är relativt litet och ljusbrunt. Doften är rostad malt, kaffe, choklad, vanilj och någon skum kryddighet jag inte kan placera (kan det vara cikoran?). Smaken är inte direkt avvikande och har även den en oväntad och för mig oplacerbar eftersmak. Det är inte direkt mycket till efterbeska. Tyvärr tycker jag på det hela taget att den är lite för blaskig för min smak och för att det skall bli en fullpoängare, men den är klart intressant och väl värd att prova. Ett kul experiment som faktiskt har lyckats riktigt bra. Den är lättdrucken och även folk som inte är vana att dricka en stout/porter tyckte den var helt klart drickbar så det får väl ändå anses som en framgång.

Vad lyssnar man på då? Jag skulle nog säga att Stiftelsens skiva Ljungaverk ligger rätt bra till.

Doft: 7/10
Smak: 8/10
Design: 7/10 relativt ren och snygg design.
Tidsåtgång per flaska: Runt 45 minuter
Totalt: 7+/10
Prisvärdhet: Ok, 32:- är lite i överkant, jag tror nog man kan hitta roligare saker för de pengarna. Men ändå, rekommenderas att man provar en flaska, för hur ofta stöter man på cikoria egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar