tisdag 19 februari 2013

Ölboksfynd på bokrean 2013

Så då var det dags för årets bokrea igen (26 februari), det innebär att det är dags att kolla om man kan göra några fynd på några ölrelaterade böcker bland alla böcker om LCHF. Alla priser som nämns är de priser som var på respektive ställe när inlägget skrevs, det kan ske ändringar under tiden. Jag har bara kollat hos de tre största boklådorna för enkelhetens skull. Det kan finnas ett helt annat utbud t.ex. hos din lokala ICA som kan vara nog så intressant.

Först ut är en av de bästa böcker jag vet när det kommer till lättlästa och roliga ölböcker. Det är Öl : kunskap ger mersmak skriven av Peter M. Eronson. Finns hos Adlibris för 59:- och hos Bokus för 49:-. Väl värd varenda krona. Köp!

Sedan har vi Sveriges ölkrogar : en reseguide, skriven av Peter M. Eronson & Jonas Sjöstrand. Dock så är den från 2008 så den är minst sagt lite gammal. Jag har en känsla av att en hel del av krogarna fortfarande finns kvar, men det har nog tillkommit så otroligt många sedan dess. 25:- hos Adlbris och 29:- hos Bokus. För de pengarna kan den nog vara kul, så köp den om du beställer något annat.

Därefter kommer Svensk ölbok av Örjan Westerlund, en bok som jag inte har, men det verkar vara en rätt gedigen pjäs. Jag känner inte till författaren. 45:- hos Adlribris och 189:- hos Bokus (ej rea). Som sagt, man verkar få rätt mycket bok för pengarna i alla fall.

Ännu en bok från 2008 är Sveriges Ölbryggerier : en reseguide av Lotta Jernström. Den verkar faktiskt lite smårolig då man kan läsa om hur bryggeriverksamheten såg ut i Sverige då, så kan man göra en lite jämförelse med hur det är nu. 25:- hos Adlibris och 29:- hos Bokus.

En ännu äldre bok är En ölbok av Håkan Engström från 2005. Ett kilo bok är vad man får för pengarna, i övrigt vet jag inte, jag har inte läst den. 65:- kostar den på Bokus och 180:- på Adlibris (ej på rea). En bok jag nog hoppar över i alla fall.

Akademibokhandeln har bara vad jag kan hitta Öl - från fat & flaska av Peter M. Eronson för 99:- och det är den utan tvekan värd, så köp den om ni inte har den och är i en vanlig butik.

3 kommentarer:

  1. Sven-David Svensson19 februari 2013 kl. 21:25

    Boken Öl från Fat&flaska kommer jag att köpa. Den verkar bra. Såg den på Malmborgs (ICA) här i Lund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är bara att köpa den om du inte har den, så passa bra är den och priset är inte farligt alls.

      Radera
  2. Sven-David Svensson22 februari 2013 kl. 08:46

    Boken är inköpt. Jag har redan börjat att läsa den. Den tar upp ölets historia, ölbryggning. Största delen av boken behandlar olika ölstilar. Den är inte indelad efter länder, utan utgår ifrån olika ölstilar som underjästa öl överjästa öl samt spontanjäst öl. Boken är mycket bra samt prisvard den kostar 99 kronor. Köp den.

    SvaraRadera