onsdag 23 maj 2012

Uppföljning: När öl uteblir på Systembolaget.

För att knyta ihop säcken lite grann rörande ämnet vi hade på tapeten häromdagen så har jag nu fått svar från den alltid lika trevliga Presschefen på Systembolaget Lennart Agén. Mina frågor i fet stil och hans svar i normal stil.

1. Hur sent kan leverantören/bryggeriet meddela Systembolaget om att de inte kommer att klara att leverera den efterfrågade kvantiteten?
– Vi har inget exakt datum innan lansering för att leverantören/producenten i så fall inte klarar av att leverera. Omvänt kan ju vi häva ett köp väldigt nära lansering om vi har skäl till det.

2. Vad händer om leverantören/bryggeriet gör det, åker de på något straff?
- Inköpsvillkoren ger utrymme för att belägga berörd leverantör med vite.

3. Försöker då Systembolaget få in den som kom tvåa i den aktuella kategorin?
– Om det är möjligt försöker vi få in tvåan, den bästa utifrån rådande förutsättningar! Men så pass nära lansering är det inte alltid möjligt. Får vi en annullering innan lanseringen fastställs (ca 10 veckor innan lansering) ökar möjligheterna att agera.

---

Så nu har vi med andra ord hyfsad koll på hur det får gå till när ett öl blir bortplockat med kort varsel på grund av att det inte kan levereras i beställd kvantitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar