Något sådan skulle väl aldrig få förekomma i Sverige tack vare vår lagstiftning. Men det skulle ju vara kul. T.ex om In Flames skickade med en cd-singel till deras nästkommande FrEQuency-öl (det är en hel del saker på gång förövrigt från FrEQuency under året, vi lär nog få återkomma till det), eller om Kent skickade med ett USB-minne med svåra spår när man köpte deras prestige-vin. Snacka om att det skulle bli storsäljare, men det lär vi nog aldrig få se.
Möjligtvis skulle det finnas en öppning för det hela på folköl och framförallt på lättöl.
Uppdaterat 120525: Svar har kommit från Systembolagets presschef Lennart Agén.
"Enligt alkohollagen ska ”särskild måttfullhet” iakttas vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter (Se 7 kap. i alkohollagen). En sådan ”bundling” som du beskriver med medskickad CD-skiva etc. utgör sannolikt oftast ett så kallat kombinationserbjudande dvs. en säljfrämjande åtgärd som inte är förenlig med alkohollagens krav på ”särskild måttfullhet”. Du kan läsa mer om detta i Konsumentverkets författningssamling KOVFS 2009:6. "Så svaret blir nej, det skulle inte kunna ske i Sverige.
Tja, har du frågat Systembolagets press/kundtjänst vad de tycker egentligen?
SvaraRaderaUndrar om det inte skulle vara lagligt med extra saker. Det du inte får ge extra av är själva alkoholen....
SvaraRaderaSedan kanske det inte finns behov/ork hos den ensamrådande försäljningskanalen Systembolaget. Kanske skulle det räknas som att gynna ett visst märke/produkt och på så sätrt hota monopolets oberoende
Det finns ett vin i bag-n-box som levereras med en visitkorts-cd med recept just nu på systembolaget.
SvaraRaderaTror inte det skulle vara omöjligt
Minsann, minsann, det var intressant. Då kanske det kan finnas en öppning för det hela på ett eller annat sätt.
RaderaJag har inte varit i kontakt med Systembolaget, än så länge iaf, då tanken precis slog mig innan jag skrev inlägget.
SvaraRaderaJag funderar på om 7kap paragraf 1 i alkohollagen kan spela in lite:
Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.
Det borde ju nästan räknas som reklam om de skickar med specialsaker för att de eventuellt skall kunna sälja extra av produkten.
frågan är nu ställd till Systembolaget så får vi se vad de har för åsikt i frågan.
SvaraRaderaI vintras ställde jag frågan hur de skulle ställa sig till Westvleteren XII-lådan med öl + glas. Tyvärr fick jag aldrig något svar.
RaderaJag kan bara hålla med, än så länge inget svar i just den här frågan, de som annars brukar vara så snabba och bra på att svara.
Radera"En hiphopgrupp", för fan.. Deltron 3030 är legender ju :)
SvaraRaderaLegender, men likväl en hiphopgrupp :)
RaderaTrams m.a.o. Hip Hop är blaha blaha.
SvaraRadera;-)