lördag 13 augusti 2011

Recension: Mikkeller - Texas Ranger

Vätskan i glaset är nästintill helt svart och det är ett chokladbrunt skum på toppen. Doftmässigt har vi kaffe, choklad, brända mandlar och en lättare doft av chipotle. Smakmässigt hittar vi ungefär detsamma, men vi kan lägga till lite mer rökighet och en chilihetta. Efterbeskan är inte direkt stor. Hettan är som det skall vara med chili att den bygger, så det blir starkare och starkare för varje klunk. Är man inte van vid chili-hetta kan den nog upplevas som jättestark efter en stund. Jag var tvungen att svepa de sista tio centiliterna för att hinna med en buss. Då blev det rätt hett i munnen vill jag lova. Det här den starkaste (när det kommer till hetta) öl jag har kommit i kontakt med, tillochmed starkare än Brewdogs Abstrakt 04. Någon som känner till en starkare öl så vill jag gärna veta det. Jag skulle tippa på att den här drycken är helt perfekt att ha när man skall koka sig en chili-gryta.

Musik till denna heta heta dryck? Vågar jag föreslå Red hot chili peppers? :)

Doft: 7/10
Smak: 8/10
Antal timmar per flaska: Ungefär en.
Totalt: 8/10 (inte långt ifrån en nia)
Prisvärdhet: Prisvärd, den var värd dryga hundralappen på krogen och kostar 43:- på privatimport från Brill&Co (kollikrav på 24 stycken är det som gäller).

4 kommentarer:

  1. Drack också denna häromdagen, härlig hetta. Den hetaste ölen jag druckit är dock De Molen Hot & Spicy, http://www.ratebeer.com/beer/de-molen-hot-spicy/143561/, den var riktigt jävla het.

    SvaraRadera
  2. Testade en Chili Beer från Black Mountain Brewing Company i USA som var extremt stark! Som att dricka ren pepperoni/fefferoni saft. En mildare variant av chili öl som jag testat är från ett österrikiskt pubbryggeri; 7 Stern Chilli Bier.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen. Då återstår bara att komma över dem
    :)

    SvaraRadera
  4. Jag minns Devil's Canyon Habanero Ale som mycket stark och god.

    SvaraRadera