tisdag 27 september 2011

O-Ä Vad skulle jag dricka på Stockholmsmässan?

Här kommer den sista delen i serien om vad jag skulle dricka om jag kom till Stockholmsmässan. Övriga delar finner ni här: A-B, C-G och H-N.

Efter att ha läst igenom samtliga listor kan jag bara säga en sak. Grattis öl-Sverige, jädrans vad mycket gott det finns att dricka. Jag skulle till och med kunna drifta mig till att säga att det sjuuuuukt mycket bra drycker. Eller kanske rent av helt galet vad mycket bra öl det finns. Se till att ta med mycket pengar, och glöm inte att dricka mycket vatten så att det inte går helt överstyr. Dessutom, glöm inte att ha det hur skoj som helst och prata med utställarna!

Oppigårds Bryggeri
I den här montern kommer man att brygga öl första veckan för att sedan smaka av den under vecka två. Ett intressant koncept som fler borde göra. Jag skulle dock välja Oppigårds Ekporter 2011 för att försäkra mig om att den finns under båda veckorna.

Philipson Söderberg AB
Här har de enbart FrEQuency att erbjuda enligt listan, jag skulle då helt klart smaska i mig lite lakritsporter och se om den är så god som jag hoppas.

Raasted Bryghus
Varför bryta en trend och gå i från det mörka? Imperial Stout skulle jag dricka här.


S:t Eriks Bryggeri
Jessica plockar med sig hela sin produktportfölj och ett par nyheter, så valet står mellan ett par sånna, Islay Porter 2011 och Speyside Ale 2011. Valet faller nog ändå på Islay portern.

SABMiller Brands Europe
Här är det ingen tvekan, den ofiltrerade och opastöriserade Pilsner Urquell.

Samuel Adams c/o Galatea Spirits AB
Har ni inte smakat Utopias så bör ni göra det, det är helt klart en intressant dryck.


Sigtuna Brygghus
Här gäller Ace of Spades (är det månde en kvadruppel IPA i år? På torsdag vet vi). Annars är jag lite intresserad av den nya danskbrygda CPH Black Oak. Men valet går ändå Ace och spades.

Spendrups Bryggeri
I år har faktiskt Spendrups med sig en provbrygd, det måste ju såklart provas. Louis Nitro Lager heter den.

Stockeboda Gård & Gårdsbryggeri
Ett bryggeri man tyvärr inte får se så mycket på så här norra breddgrader. Jag har inte provat något av de som de har släppt tidigare, men jag blir helt klart nyfiken på deras barley wine vid namn Jubileumsöl.

Strömsholms Brygghus
Deras årligen återkommande Malakias är väl värd att prova.

Södra Maltfabriken
Om jag inte har fel är det första gången Södras öl finns utanför bryggeriet, oerhört trevligt. Jag skulle utan tvekan prova Poking IPA.

Teerenpeli Brewery & Distillery
Ännu ett bryggeri jag faktiskt inte kände till sedan tidigare. Hippaheikki extra special bitter ale är det jag skulle dricka här.

The Nils Oscar Company
Jag är löjligt förtjust i deras Barley wine, är ni det också?

Thisted Bryghus
Här finns Limfjordsportern, den som jag blev imponerad av häromsistens. Men den finns ju fortfarande på Systembolaget, så jag skulle istället chansa och prova deras Thy Porter.


Tomp Beer Wine & Spirits
I den här montern skulle jag nog prova Chimay vit på fat.

TVÅ BRYGGARE / ÖsterlenBryggarna AB
Ännu ett av dessa bryggerier från söderöver som jag inte har kommit i kontakt med tidigare. Oerhört kul att de kommer upp i landet med sina drycker. Här skulle jag dricka YSTA India Pale Ale.

TWC Dryckesutbildning
Här finns en hel del intressanta Danskar och en Svensk nyhet. Så valet står mellan den nya Svenska Worlds Smallest Brewery Weisse Arne och den ovanliga Danska Xbeeriment Black Force One Bourbon Barrel med
Three Amigos Smeden Barrel Aged  som bubblare. Men det är nog ändå Xbeeriment som går vinnande ur striden.

Ängö Kvartersbryggeri
Krösabira känns som ett måste att prova på mässan, det är en ale med lingon, bara det känns ju helt galet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar