tisdag 13 september 2011

Så hur började det här då?

Då det återigen är lite dåligt med ölnyheter så kan jag ta och berätta en liten anekdot. Hur började egentligen mitt ölintresse? Här kommer hela historien (rejäl svammelvarning måste utfärdas).

Efter att i många år blivit itvingad dålig industriell lager som kompisarna sa att det här är skitgott så fick jag för mig att jag inte gillar öl, verkligen inte. Det hela fick sig en vändning när jag och frugan var på bröllopsresa i New York för några år sedan. Där satte vi oss efter att ha gått en längre sträcka.på ett ställe som hette Heartland Brewery och som låg i en hamn  Det visade sig att de inte serverade någon annan dryck än öl, intressant då frugan och jag enbart på den tiden drack vin. Vi orkade inte gå vidare till någon annat ställe utan vi tog tjuren vid hornen och tänkte, de lär väl vara blaskigt, men det är iaf törstsläckande. Jag beställde in något som hette farmer Jon's oatmeal stout och frugan beställde en red rooster ale. Ojojoj, det är nog allt jag kan sammanfatta det med, det var helt nya smaker jag inte hade råkat på tidigare, och blaskigt, ja det var det då rakt inte. Jag blev helt såld och uttalade orden "det här med stouts, det skall jag baske mig forska mer i när jag kommer hem".

Vi blev så imponerade av det så vi tog faktiskt en sväng förbi ännu ett Heartland Brewery några dagar senare, då i närheten av vårt hotell vid Empire State Building. Lika bra då som första gången. Dessutom så provade vi även maten på bryggeriet och även den var riktigt bra. Jag ångrar så här i efterhand att jag inte hade koll på ölscenen i USA då, dvs att det faktiskt finns en hel del bra saker. Men det får jag ta igen nästa gång jag är på plats.

Hur gick det då med att jag skulle forska mer i stouts när jag kom hem? Inte bra alls, jag glömde mer eller mindre totalt av det. Jag kom på det ett halvår senare då jag började botanisera i ölhyllan på Systembolaget för första gången. Jag kom dock inte hem med någon stout, utan istället fick jag med mig en butelj det stod Punk IPA på. Jag gillade etiketten och namnet. Vad var det för dryck? Jag hade ingen som helst aning. När flaskan öppnades och jag drack den så var jag verkligen helt såld.

Det hela ledde sedermera till att under den sommaren så provade jag mig igenom ungefär Systembolagets hela sortiment av ölflaskor. Sedan har det bara fortsatt och mycket bra öl har passerat strupen sedan dess. Som tur är det inte mycket som har varit dåligt, även om det förekommer.

Så här i efterhand så undrar jag egentligen hur bra farmer John's stout egentligen var. Enligt recensioner på nätet så är den helt ok,  men det skulle ändå vara kul att prova den igen och se om den kan stå upp till några andra bra stouts. En sak som är lite roligt är att jag faktiskt knyter ihop säcken, det är nämligen så att det första öl jag har varit med och bryggt på riktigt sätt är just en oatmeal stout. Cirkeln är på något vis sluten och jag kommer garanterat både koka mer öl och dricka mer bra öl.

3 kommentarer:

  1. Kul berättelse och det ska bli skoj att höra vad du tycker om oatmealstouten du bryggde.

    SvaraRadera
  2. Stefan: Provet vid fat-tappningen var ju riktigt bra så jag verkligen fram emot det :)

    Bark: Tackar!

    SvaraRadera