onsdag 1 maj 2013

Inför Copenhagen Beer Celebration 2013

Nu till helgen går Copenhagen Beer Celebration eller CBC som man normalt säger av stapeln. Jag kommer självklart att vara där, fredagspasset och det sena lördagspasset blir det för vår del, vi kände att ta närmre 180 (som det skulle vara från början) öl på en dag är lite väl mycket och sen kanske man inte är så fiffig att man går hem och lägger sig på fredagen när det är slut vid 20-tiden. Jag och min kompis som jag åker med är tämligen långa, runt 1.90, och jag är den som bär Humligheter-tischan (komplett med den ännu ej bortbantade gravidmagen där under) så ser ni oss så får ni mer än gärna säga hej.

Den officiella öllistan hitta man här. Det skall vara den som är uppdaterad med mest korrekta saker. Sedan finns det även en lista på beerticker.dk, men den tycker inte Mikkeller om (de har ju haft sina duster under året). Som om inte det vore nog så finns det en lista hos Manker, som är den som är mest printvänlig.

I övrigt så händer det massor med bus i stan under veckan, imorgon torsdag är det "sour'n'bitter#2" och på söndag är det 2 års jubileum för Mikkeller bar. Så man behöver inte gå törstig under veckan.

Jag och min kompis kommer att försöka göra stan på lördag-dag och kolla om vi hittar något spännande och kanske plocka med en och annan flaska hem. Dock så har ju flaskshopen flyttats från mässområdet till nya Mikkeller bar på Stefansgade, en klar miss då man bör vara där otroligt tidigt. Det finns ju dock än och annan handlare som för öl av tämligen god kvalitet, så någon butelj blir det nog allt, i år skall jag inte glömma ryggsäcken på hotellrummet.

Annars på mässan är det en hel del intressanta saker, dock inte mycket svenskar representerade, men lite har vi allt, göteborgarna All in brewing gästar Lervig med två kok och Brekkeriet gästar Xbeeriment med ett kok. Sedan kommer Jessica från S:t Eriks att föreläsa om den svenska ölscenen. I lokalen lär det dock inte vara lite underrepresenterat utan snarare tvärtom, alla pratar svenska.

Något annat som jag är glad över är att det kommer att serveras korv från samma ställe som hade den fantastiska korven förra året, jag är även glad över att det kommer att servera kaffe från samma ställe som förra året. Otroligt bra kvalitet på bägge två, allt är inte öl, men det är öl i det mesta eller något som i alla fall hör ihop med öl.

När vi ändå är inne på det så kommer det att bli en konsert på lördagen mellan passen för de som har det rosa armbandet (hur det blir för de med rött och blått armband har de inte gett något svar på när den här texten skrivs). Ring them bells är bandet och det har även det en ölkoppling, Mikkeller har kokat ett öl åt dem. Så i år knyter de ihop säcken igen och får till det.

Jag är sjukt peppad, är ni det? Ses vi där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar