söndag 11 november 2012

Det här med kunskap hos barpersonal.

Egentligen så skulle det här inlägget handla om något helt annat som rörde gårdagskvällen, men med tanke på de diskussioner som dök upp på facebook under tiden så kan jag bara inte låta bli.

Igår var jag på Monks Wallingatan och var där av en speciell anledning. Det hela blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, vissa delar klart till det bättre men en hel del saker blev helt klart till det sämre. Man har ju hört talas om att just Monks har haft stora problem med sin personal och dess kunskap samt att de har många öl i listan, men mycket är slut. Jag trodde i min enfald att så de kan det inte vara, det skulle visa sig hur mycket fel jag ändå hade.

Personalen hade inte ens koll på vad det var som fanns påkopplade på de få tappkranar som fanns i lokalen. De gav fel information till kunder, de hade inte koll på vad som fanns i kylarna precis vid kassan och de hade inte koll på vad saker kostade. Vi betalade olika för samma öl beroende på vem det var som serverade den. Dessutom så verkar personalen ha fått instruktioner om att sälja in öl genom att tala om olika stilar. T.ex Moor JJJ, såldes in som en IPA som drar åt barley winehållet, det kan jag köpa, men en kund frågade vad ett barley wine var, svaret blev då att det var ett engelskt öl.

Det här med att saker och ting är slut skulle verkligen visa sig vara sant. När vi plockade fram listan över de öl som skulle finnas på plats så var det så att till och börja med så fanns en hel del öl på tre olika platser i katalogen. En hel del öl var redan strukna i katalogen. Vi beställde fram både det ena och det andra och ofta fick man efter fem-tio minuter höra "tyvärr, den är slut". Dessutom kom det då och då fram helt andra flaskor än de vi hade beställt. På slutet började vi beställa in två-tre flaskor på gång då vi tänkte att vi i alla fall kunde få ut en flaska inom kort tid. Den taktiken fungerade hyfsat.

Jag kan bara avsluta med ett citat från deras hemsida:
"På Wallingatan 38, ett stenkast från Centralstationen, kan man i lugn och ro njuta av god mat och dryck. I kylarna har vi ca 1400 sorters öl, och vår kunniga personal guidar er gärna genom denna rika flora av brygder."

Ok, nu skall vi kanske inte bara peka ut Monks som syndabockar. Jag skall väl för sakens skull säga att jag har fått tvivelaktigt bemötande även på Bishops arms där personalen inte heller har haft koll, men det är långt ifrån ovanstående.

Hur känner ni? Finns det fler pubar med stort ölsortiment som faktiskt inte har koll på det som serveras eller där personalen har otroligt dålig kunskap om öl över lag?

7 kommentarer:

  1. Jag kan acceptera att personal inte kan..... det jag inte accepterart är att man låtsas kunna och rekomenderar/säljer helt felaktigt....
    Bättre att vara ärlig och säga att man inte har koll. Det respekterar jag mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag bara hålla med om. Ny på jobbet har vi ju alla varit. Men som du säger, säger man det, eller säger att just det här kan jag inte, men jag kan försöka hitta någon som kan just det så köper jag det, utan tvekan.

      Radera
  2. Låter lite som Delirium i här i Göteborg innan konkursen (låg i dom lokaler där numera utmärkta Ölrepubliken huserar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste inlägget och skulle precis skriva samma sak.
      Delirium var lite likadant när det begav sig, med undantaget att deras personal faktiskt kunde något :)
      Men efter något halvår fick man allt som oftast svaret att ölen var slut och när man var där strax innan de kursade så kunde man få öl med "bäst före"-biten av etiketten bortdragen.

      Dock, precis som Hans säger, öppnade istället Ölrepubliken i samma lokaler och de sköter det hela med bravur.

      Radera
  3. Riktigt trist att läsa då jag fundera på att ta några öl innan jag ska på refused spelning.

    btw vill rekomendera om mitt projekt Adventskalender Öl-edition :) https://www.facebook.com/groups/434610073262299/

    SvaraRadera
  4. Ett annat allt för vanligt problem på Monks och Bishops vasagatan är öl som passerat sitt bäst före datum.

    På pubar som Akkurat, BA Folkungagatna och Linnégatan som jag besöker ofta så vet jag vilka jag kan fråga saker eller prata lite med och vilka man bara ska se till att vara specifik när man beställer...

    Troligen det värsta bemötandet jag fått var i sommras på Aardberg embassy, vi bestälde varsin öl och båda var infekterade. Fick nya med samma problem, då kröp det fram att kylanläggningen var trasig... Tredje försöket så fick vi varsin ESB med orden "den ska vara lite syrlig". Bartendern tittade inte åt vårt håll på resten av kvällen.

    SvaraRadera
  5. Mail till och från Henok Fentie, dåvarande marknadschef på Bishops. Januari 2011.

    Hej!
    Detta finns att läsa på er hemsida:
    "The Bishop´s Arms välutbildade och kunniga personal guidar dig gärna genom det stora sortimentet och anordnar även öl och whiskyprovningar efter önskemål."

    Jag kan inte hålla med. Besökte restaurangen i Gävle torsdag den 20 januari och måste säga att jag blev mer besviken än vanligt på personalen. Bortsett från en kille som pratade göteborgska, men som jag misstänker att har slutat på The Bishops Arms Gävle, har jag inte upplevt att personalen har något intresse eller kunskap om öl.

    I torsdags skedde bl.a. följande:
    Min sambo säger att hon vill ha en belgare som inte är allt för kraftig. Hon i personalen som tar emot beställningen svarar att hon inte druckit någon av de belgiska ölsorterna alls! Så det har hon ingen koll på. Hon tar fram en Maredsous 8.
    Så var det dags för mig och jag frågar om Hardcore IPAn från Brewdog är slut. Möts av ett "Öh?" och tittande i kylen för konstaterandet att, ja, den är slut. Att fråga efter någon annan DIPA eller kraftigare IPA känns meningslöst så jag frågar vad Oppigårds SÖ 25 år är för typ av öl. "En ale" får jag veta.
    Skitsamma, jag tar den, jag kommer säkerligen tycka den smakar okej.

    Resten av sällskapet anländer och det är dags att beställa mat, eftersom två stycken i sällskapet ska ha vegetariska hamburgare säger jag att jag vill ha "en animalisk hamburgare", förvirring. Det vet hon inte vad är, synd, bra ord att kunna, framförallt om man jobbar i restaurangbranschen.

    Efter maten dukas tallrikarna av utan problem och det frågas om dessert, avec etc. Jag frågar vad det finns för lambics, men möts än en gång av samma förvirrade min och får förklara vad jag pratar om. Hon har inte en aning.

    Jag uppmanar därför till utbildning av personalen eller rent utav överväga nyanställningar. Det här funkar inte.


    Svar från Henok Fentie:

    Först och främst vill vi bara tacka för bra och ingående feedback.

    Tillåt oss vara lite filosofiska:
    Vi är av den uppfattning att alla människor bär på en inre ”ölnörd”. Det är av denna anledning som vi till en stor kostnad erbjuder ett så pass brett sortiment (och har gjort det sedan 1993 när Bishop Finger var den enda importerade alen som det gick att få tag på) trots att grannkrogarna ofta bara erbjuder ”stor stark”.

    Denna ”ölnörd” ligger dock ofta vilande. När vi öppnar i en ny pub så breddar ofta det närmsta systembolaget sitt ölutbud. Det talar för att ett par nya ölnördar har väckts i stan och att efterfrågan på mer udda öl har ökat. Uppvaknandet sker dock gradvis och vi som jobbar på Bishop tillhör inget undantag (själv tog det mig 6 år att blir det levande ölencyklopedi jag är idag;).

    Du har dock rätt. Det finns alltid fog för mer utbildning och kunskap väger tungt när vi presenterar vår produkt. Vi skall därför diskutera detta internt och fortsätta att förbättra våra utbildningsinsatser.

    SvaraRadera