tisdag 3 april 2012

Svar från Systembolaget gällande beställningar av de lokala produkterna till hela landet.

Jag har nu fått svar från Systembolagets presschef Lennart Agén gällande de frågor vi initialt hade gällande beställningar av de lokala produkterna till hela landet.

Det har tagit lite tid då stackaren har enligt utsago "vänt på alla stenar för att ge dig så tydliga och korrekta svar som vi kan". Mina frågeställningar är i fetstil och hans svar är normaltext.

Jag hade hoppats på att ett pressmeddelande skulle gå ut senast igår om möjligheten att beställa det lokala sortimentet styckevis till hela landet. Så blev inte fallet. Frågorna verkligen hopar sig från alla led. Då ingen riktig information har kommit ut förutom (viss) information till bryggare så vore det trevligt med lite svar på en del frågor.

Information till våra leverantörer gick ut för flera veckor sedan, dels genom skriftlig information till samtliga dryckesleverantörer och dels vid ett informationsmöte. Vid informationsmötet presenterades och diskuterades den utökade servicen i minsta detalj och alla fick ställa frågor. Stämningen på mötet var positiv och vi upplevde att lösningen var mycket välkommen och uppskattad. För de leverantörer som inte var kunde närvara publicerades, som sagts, även informationen på den s.k Leverantörsportalen som kan läsas av alla Systembolagets dryckesleverantörer.

Information till våra kunder valde vi att publicera först efter att vi lanserade tjänsten, främst för att först kvalitetssäkra dess funktion. Denna nyhet publicerades på tisdag morgon den 27 mars på systembolaget.se. I och med den kritik som dök upp, framförallt på bloggar, beslutade vi att omformulera vårt pressmeddelande för att förtydliga informationen. Detta gjorde dessvärre att pressmeddelandet försenades.

1. När ändrades grundtanken från att gälla alla bryggeriet/tillverkare till att bara gälla vissa? (hänvisar till det pressmeddelande som gick ut under 2011 (https://www.systembolaget.se/Press/Pressmeddelanden/Arkiv/2011/PM-2011/Lattare-att-kopa-lokalt-producerade-drycker-pa-Systembolaget/

Vår avsikt har hela tiden varit att lokala och småskaliga artiklar ska kunna beställas av våra kunder till valfri butik utan extra kostnad. Tyvärr kan vi konstatera att vi inte har varit tillräckligt tydliga med vad vår definition av lokala och småskaliga drycker är. Definitionen måste innehålla en begränsning dels i försäljningsvolym, dels i spridning, för vilka drycker som kan ingå i denna förbättrade service. Detta för att kapacitetsmässigt kvalitetssäkra beställningarna via Systembolagets internleveranssystem.

2. Hur kommer det sig att ni straffar ut bryggerier/tillverkare som säljer för bra i de lokala butikerna? Är det för att er distributionskedja inte klarar av stora volymer i dagsläget? 

Vi har de senaste åren sett en kraftig ökning av intresset och efterfrågan på lokala och småskaliga alkoholdrycker. För att möta det stora intresset är det naturligt att erbjuda kunder över hela landet möjligheten att beställa dessa drycker till sin butik. Tjänsten har hela tiden varit tänkt att gälla just dessa produkter – lokala och småskaliga.

Detta kommer att ske genom att vi inkluderar dessa artiklar i vårt redan befintliga internleveranssystem, där artiklarna levereras från en utsedd lagerbutik som redan har artikeln på hyllan. Detta medför att vi löpande behöver följa upp hur belastningen på de utsedda lagerbutikerna ser ut för att säkerställa att:
•                    kunder som beställer lokala och småskaliga produkter får sina beställningar inom utlovad tid
•                    arbetet med internleveranser av lokala och småskaliga produkter inte går ut över kundmötet i egna butiken.

I dagsläget innebär den utökade internleveranslösningen att ytterligare 162 lokala och småskaliga drycker är tillgängliga utan extra kostnad för kunder i hela landet. Detta är 94 procent av alla artiklar som det har lämnats in en ansökan för. De 6 procent (11 artiklar) som hamnar utanför vår logistiklösning har för stora försäljningsvolymer för att klassas som en lokal och småskalig dryck enligt vår definition. En anledning till att inte alla lokalt producerade artiklar ingår i logistiklösningen är att leverantören själv valt att inte anmäla intresse för att ingå i lösningen.

Skälet till att vi måste ha en begränsning dels i försäljningsvolym, dels i spridning, för vilka drycker som kan ingå i denna förbättrade service är att vi kapacitetsmässigt måste kvalitetssäkra beställningarna via Systembolagets internleveranssystem.

3. Kommer det att bli någon ändring så alla faktiskt får vara med?

Beroende på hur den utökade servicen fungerar för kund och i butik kommer vi utvärdera och vid behov utveckla servicen på ett sätt så att alla våra kunder blir nöjda. Det är viktigt för oss att lösningen är högkvalitativ och fungerar på ett bra sätt i butiksleden så att inte våra kunder blir lidande. Självklart kommer vi att vara lyhörda för ytterligare önskemål och förbättringar. Det är vår målsättning att i nästa steg införa en generösare begränsning, men vi vill ta utvecklingen i små steg.

4. Kommer volymtaket och "butikstaket" att tas bort så inga produkter blir borttagna för att de säljer i för stora volymer eller till för många butiker?

Se svar på fråga 3

5. Är det inte så att alla varor skall säljas på lika villkor hos Systembolaget?

Likabehandling är en av de viktigaste grundförutsättningarna för Systembolaget. Likabehandling innebär emellertid bl.a. att behandla lika situationer lika och olika situationer olika. Precis som vi har specifika regler och förutsättningar för varor inom beställningssortimentet respektive ordinarie sortiment, har vi specifika regler och förutsättningar för lokala och småskaliga drycker. Därför är det viktigt att vi har en tydlig definition och gräns för vad en lokal och småskalig dryck är och att definitionen/gränsen gäller oavsett vilken produkt eller leverantör det rör.

Sedan kastar jag med en följdfråga, när kommer det att gå att beställa små partier ur T5-modulen via hemsidan?

Vi jobbar nu med att inom en snar framtid tillgängliggöra även artiklarna som lanseras i T5-modulen för beställning på webben. Exakt datum har vi i dagsläget inte.

 ----

Så på det hela taget så låter det väldigt positivt tycker jag, t.ex att det kommer att ske en utvärdering och att de öppnar upp för en möjlighet till större volymer. Det kan även komma lite mer information i framtiden gällande detta.

7 kommentarer:

  1. Mycket bra brev må jag säga. Känns faktiskt som att det finns en del hopp ändå och att de faktiskt lyssnat en hel del på oss bloggare och media.

    SvaraRadera
  2. Precis, dessutom så uppskattar jag att informationen faktiskt är kontrollerad med projektledaren. Plus att de hela tiden har hållt kontakten och förklarat att saker blir sena för att de vil kolla då det inte blir något fel. Det sker inte på så många företag direkt.

    SvaraRadera
  3. Sven-David Svensson3 april 2012 kl. 22:36

    Det här var bra frågor och uttömmande svar. Men blir man klokare? Nja En sak framkommer är att Systembolaget varit otydliga i sin informaton dels mot konsument samt mot leveranrörerna.Jag har förståelse för att Systembolaget vill skynda långsamt för att säkerställa en säker kvalié på tjänsten. Det ligger mycket arbete för att säkerställa logistiken. Det är inte roligt att vänta på varor som man har beställt inte levereras i tid eller värsta fall uteblir helt. Fortfarande finns det hopp att samtliga leverantörer får med sina produkter i systemet.

    SvaraRadera
  4. Sven-David Svensson4 april 2012 kl. 08:06

    Kan Systembolaget ensidigt avgöra och sätta gräns för vad småskalig produkton är? Genom att sätta en gräns för detta så utestänger mam vissa aktörer på maknaden. De har som bekant en monopolställning mot konsument. I grund och botten så är det nya logistiksystemet bra. Jag hade sett fram emot att köpa samtliga småproducenters öl styckevis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ungefär samma sak som att de bestämmer att de skall ta in t.ex. 20000 flaskor av en sak i en upphandling. Så ja, jag tror nog faktiskt att de får göra det.

      Jag tycker dock att det är tråkigt att det blev så här, men de lämnar ju ett öppning på att det kommer att bli en ändring.

      Radera
  5. Tack för bra frågor (och bra med uttömmande svar!). Mycket läsvärt, hoppas det fortsätter i rätt riktning nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Richard för berömmet. Jag tror nog att det kan bli en förändring i framtiden iom att frågan är väckt hos Systembolaget.

      Radera