måndag 18 april 2011

Svensk öl

Efter en totalt galen helg har det äntligen blivit måndag. Helgen har gått åt till att byta däck, rensa upp i trädgården och få släktbesök så tiden att sitta framför en dator har inte funnits.

I helgen har det dock inte hänt så mycket på nyhetsfronten. Det enda stora var för Mikkellers single-hop festival i Köpenhamn och IPA-festivalen i Uppsala. Hoppas att någon av er var där och det var lika fantastiskt som man tror att det bör vara.

Däremot dök det upp en liten debattpuck från Närke kulturbryggeri. Berith på det fina bryggeriet har läst igenom Svenska ölbloggar och funnit att det till mesta står om öl från USA och till viss del även Europa, Svensk öl har en mycket mindre framskjuten position. Jag börjar då fundera och kommer fram till att det normalt inte släpps så mycket Svensk öl på bolaget. Lite skillnad nu i påsktider (och även jultider), men annars kommer det bara någon Svensk öl och ett tiotal Europeiska och Amerikanska öl per släpp.  Jag skulle gärna tala mer om Svensk öl, och jag gör det så fort jag får tag på en flaska eller information. Även där stöter man på en hel del problem, är man på krogen och frågar efter någon bra öl så får man oftast en ett förslag på ett öl från USA, det händer iaf nio gånger av tio. Är det den enkla vägen? Jag måste helt enkelt bli bättre på att fråga efter Svensk öl. Hur känner ni? Släpps det för lite öl från Svenska mikrobrygerier på bolaget? Är svårt att få tag på bra Svensk öl utanför storstäderna?

16 kommentarer:

  1. Problemet är för det första - vad är svensk öl ?
    Om man har ett svenskt varumärke som tillverkas i Belgien, är det svensk öl ?

    Sedan är det tillgängligheten oxå. Personligen skriver jag mest om öl som finns på systembolaget. Viss öl jag skulle vilja prova går ite ens att beställa på systembolaget i helback i Uppsalaregionen, då är det svårt. Anledningen till detta är den stora kostnad som distributionen är. Där skulle en gemensam upphandling av småbryggerier vara lönsam för heleheten och spridningen i Sverige.
    Anser jag i alla fall

    /Jonas H

    SvaraRadera
  2. Det är också en av de saker som kan tas upp till diskussion, i min bok så är det ett öl framtaget av en Svensk bryggare som bryggs hos ett Svenskt bolag, gärna då på ett mikrobryggeri där det sker hantverksmässigt.

    Tillgängligheten är inte bra, det kan jag hålla med om, en upphandling på Systemet skulle vara bra så allt finns på depån och kan plockas styckevis. Jag skulle gärna betala typ 30 kronor extra per flaska bara för att få styckplock (ja faktiskt, jag skulle det, man betalar ju desto mer per flaska på krogen och är nöjd med det).

    En bra sak är att lokalt bryggeri får sälja till de tre systembolag som är närmast, dock är det oftast så att de inte går att få vidare i landet vilket gör att det blir oerhört svårt att få tag på det lilla bryggeriet om man inte bor på den orten.

    SvaraRadera
  3. Så om personen som brygger på bryggeriet är tex tysk-medborgare men boende i sverige så är det inte ett svenskt öl ??

    Nja den definitionen köper i alla fall inte jag, annars tycker jag att det ska bryggas i Sverige för att vara svenskt

    SvaraRadera
  4. Bor vederbörande i sverige är han ju svensk enligt mig iaf.

    Jag tänker som såhär, att brygger t.ex. Mikkeller ett öl hos ett svenskt bryggeri så anser jag inte att det är svenskt öl.

    SvaraRadera
  5. Ok, men om mikkeller då enligt vad du säger inte är svenskt och då inte danskt heller (enl ditt resonemang), vad är det då ?

    Det här är ett jätteproblem anser jag, eftersom 'gök-bryggerier' brygger lite här och lite där, och när de går över landsgränserna hamnar det i limbo.

    Jag håller med dig att jag anser att det ska bryggas i sverige för att vara svenskt, men om mikkeller brygger här så kommer med största sannolikhet inte han och brygger utan det görs av ngn på det svenska bryggeriet. Han står för recept och kontroll kan jag tänka mig. dvs det bryggs i sverige av en svensk bryggare = svenskt ??

    Jag är rädd att man måste blanda in varumärke/recept i det hela för att få det balanserat oxå på rätt land

    SvaraRadera
  6. Den här diskussionen har ju gått lite angående kontraktsbryggerier i Danmark, där man försökt sig på en märkning som heter BBB, Bryggt av Bryggaren på Bryggeriet.

    Där drar de frågan lite längre och man behöver då ha ett eget bryggverk för att kallas för bryggare. Lite väl långt enligt mig, det finns många kontraktsbryggare som har existensberättigande.

    Frågan jag ställer mig då är varför det är så viktigt att det ska vara bryggt i Sverige, utom någon slags protektionism. De flesta svenska bryggerier importerar sin malt från Tyskland eller England. Humlen kommer också från utlandet. Jästen likaså. Vad är det som gör ölet svenskt då? Vattnet? Arbetsgivaravgifterna som bryggaren betalar?

    Vad det gäller hur mycket som skrivs om svensk öl kontra utländsk öl på svenska ölbloggar så känner jag att det har med tillgänglighet att göra, men inte bara tillgänglighet på produkt utan även på information.

    Av egen erfarenhet tycker jag det är svårt att få fram information från bryggerier. Jag förstår att de har annat att göra (brygga öl) men att svara på mejl och telefonfrågor skulle nog öka antalet inlägg på svenska ölbloggar. Några bryggerier är bra på detta, några dåliga och många hamnar i mittfåran men alla borde bli bättre tycker jag!

    Det är inte bara ölbloggarnas fel att det inte skrivs om svensk öl, bryggarna får ta lite ansvar också. Många av oss, bland annat vi, gör detta helt oavlönat, på vår fritid, för att vi tycker det är roligt. De flesta bryggare försöker tjäna sig en slant på sitt verk. Jag tror de kan tjäna sig en större slant på sitt verk om de ser till att utnyttja och använda sociala medier på ett smart sätt.

    Vi finns här och gillar produkterna men får inte tillgång till dem eller tillräckligt med information. Hjälp oss så hjälper vi er!

    Daniel L Gruneau
    Schnille och Schmak

    SvaraRadera
  7. Systembolaget har ju ändrat sina offerter efter det att en 'svensk' öl bryggdes utonmlands och leverades som svensk. Numera står det ngt liknande "bryggt i sverige" .....

    En anledning att det ska vara bryggt i sverige är att man kanske vill stödja svenska produkter och kan då känna sig lurad om den är tillverkad i ett annat land.

    Men som sagt vad, detta är en svår fråga anser jag.

    /Jonas H

    SvaraRadera
  8. Nu hamnar jag i en lite konstig sits. Jag tycker egentligen att produkter som explicit och implicit marknadsförs som 'svenska' skall vara bryggda i Sverige. Däremot tycker jag att resonemanget 'att stödja svenska produkter' kan fallera.

    Problemet jag ser är rent ekonomiskt. Om vi nu tar bryggeriet som offererade en svensk lagerprodukt till ordinarie sortiment på Systembolaget och sedan fick en beställning på den som exempel. Jag tror inte att bryggaren lade ut tillverkningen på ett känt belgiskt bryggverk för att det var dyrare än att göra det själv. Lite tidsbrist, kapacitetsbrist och kanske en prisfördel.

    I ovan nämnda fall tjänade alltså den svenska bryggaren med eget bryggeri i Sverige pengar på att lägga ut tillverkningen till Belgien. Hade bryggaren inte gjort det hade den kanske fått lägre lönsamhet. Produkter med högre marginal hade inte kunnat produceras då mycket av lagringskapaciteten på bryggeriet skulle upptas av lågmarginalprodukten som sålts in till Systembolaget. Försenad leverans och kanske för liten kvantitet hade kanske gett bryggaren vite.

    Om man vill stödja svenska bryggare ekonomiskt, varför tycker man då att de inte får vidta åtgärder som de tjänar pengar på?

    Jag håller med om att svenska produkter ska tillverkas i Sverige för att få kallas svenska. Det är bara logiskt tycker jag. Däremot förstår jag inte alltid den protektionism som uppstår hos konsumenten.

    Jag förstår att bryggare som står med egna dyra bryggverk tycker att det svider i ögonen. Andra bara skickar iväg recept och får hem några pallar bärs till Systembolaget och stoppar mellanskillnaden i fickan. Men låt konsumenten bestämma.

    Om den så kallade svenska lagerprodukten bryggts i Sverige kanske den hade kostat några kronor extra. Hade den gått åt lika bra på Systembolaget då? Nu tjänade alla ekonomiskt på det. Bryggeriet i Belgien, bryggeriet i Sverige och konsumenterna i Sverige.

    Men jag tycker det skulle framgått att ölet var bryggt i Belgien så kunde jag som konsument bestämt om jag ville köpa det lagerölet eller något annat i samma segment, kanske Nils Oscar God Lager, en produkt som är mer svensk då den är gjort med svensk malt.

    Komplex fråga då det finns så många olika ingångar till det.

    Daniel L Gruneau
    Schnille och Schmak

    SvaraRadera
  9. Jonas: Jag förstår precis hur du menar, och jag håller med. Det är jävligt lurigt det där med definitioner. Just de där med flying-beer-makers ställer till det lite. Enligt Systembolagets sätt att se på det är Mikkeller registrerad som Dansk oavsett vart det bryggs. Det är svårt det där.

    Daniel: Vattnet har väl en del i det hela det får man ändå tillstå, det skulle vara kul att smaka ett öl bryggt på samma sätt med samma utrustning och samma ingredienser utav samma bryggare i olika länder och se skillnaden. Åtminstonne inbilliar jag mig att det bör skilja en del.

    Jag kan inte riktigt sätta mitt finger på vad det är, men det känns som om det finns olika karaktärer på det öl bryggs i olika länder, ungefär som en producenter i musik, det hörs ofta vilket land musiken kommer ifrån. Även om ingredienserna kommer från olika länder i europa, det finns ju en liten odling av Svensk humle, tyvärr brygger inte många på den.

    Du slår verkligen huvudet på spiken när det gäller vad som skrivs Det var ungefär dit jag ville komma med den här diskussionen, att det är svårt att få tag på information/öl från bryggerierna vilket leder till att det kanske inte skrivs lika mycket om det som övriga länders öl där information och öl finns i drivor.

    SvaraRadera
  10. Humligheter: Jag vet inte vad du heter, så jag får väl kalla dig Humligheter.

    Vattnet är absolut en del i det hela, men de flesta svenska bryggerier arbetar med vattenjustering. I Göteborg har vi extremt mjukt vatten så skulle Thomas på Oceanbryggeriet försöka brygga en bra Göteborgsporter på ojusterat vatten blir det en supertråkig produkt.

    När receptet är angivet så att vattnet ska justeras till en viss hårdhet, salt- och kalkbalans, vad skiljer vattnet då?

    Varje bryggare som försöker brygga ett visst recept på sitt bryggverk kommer att få en något annorlunda resultat, beroende på bryggverket. Effektivitet, batchstorlek, förhållandet diameter/höjd på mäsktunnan, stående/liggande jäskärl, eventuella orenheter, med mera med mera. Allt påverkar slutresultatet men frågan är hur relevant det är för en kontraktsbryggare som Mikkeller där ölet aldrig funnits på ett "inhemskt" bryggverk.

    Jag har svårt att se relevansen när det gäller "svenska" öl, men jag vidhåller att det ska framgå vart ölet är bryggt.

    Sen som du återkommer till, som jag sa tidigare så finns det en enorm outnyttjad resurs för svenska bryggerier att skapa sig ett namn och att förbättra det de har. Se de sociala medierna som en resurs inte som någon att skälla på för att de 'gör fel'.

    Daniel L Gruneau
    Schnille och Schmak

    SvaraRadera
  11. Jag gillar ibland att kasta brandfacklor ;-)

    Jag skulle oxå uppskatatta mer märkning men jag tror att problemet är att småbryggerierna inte vill hamna i dålig dager. Alla är rädda att bli uthänga speciellt de som licentillverkar åt andra eftersom de inte anses som 'ärliga' av många i 'branchen'. Det verkar som om man får inte tjäna pengar på ett bryggeri i sverige. Det ska vara ett kall !
    Där och i det faktum att många små tycker att email + sociala medier är ett otyg som tar fokus från vad de vill/ska göra.

    Det största problemet är dock att merparten av de som köper öl skiter totalt i var det kommer ifrån utan vill bara ha ngt billigt....

    SvaraRadera
  12. Daniel: Gör man så med vattnet så är det inget som skiljer dem åt. Märkning kan jag bara hålla med om, det vore mycket bra om det kunde stå på alla flaskor. Känns som om jag nog borde fundera lite mer på det här =)

    Jonas: Det är bra, mer brandfacklor, sånt uppskattas, då får man tänka till, och uppenbarligen har jag inte tänkt klart när det gäller min definition på svenskt öl! :)

    Men alla bryr sig inte enbart om priset, det är ju några tusen här i vårt avlånga land som bryr sig om kvalitet och fler verkar det blir för varje dag.

    SvaraRadera
  13. Om det skrivs mer om utländska öl än svenska, kan det bero på att ölbloggarna återspeglar ölmarknaden i Sverige, och ölmarknaden i Sverige återspeglar ölmarknaden i världen (fast svenskt är överrepresenterat) och det finns många fler icke-svenska öl i världen än svenska?

    SvaraRadera
  14. Marc: Precis så är det, kollar man bara på bolaget så finns det i sortimentet cirka 31% svenskt (enligt systembolagets beteckning) öl, sen är väl den stora massan av det industriell lager. Därav min fråga: "Släpps det för lite öl från Svenska mikrobrygerier på bolaget?"

    SvaraRadera
  15. i år är det flera släpp som är riktat direkt mot svenska tillverkare i alla fall, och det är bra !
    Mångfalden (från utlandet) medför dock att kvaliteten (förhoppningsvis) går framåt i Sverige... tror och hoppas jag i alla fall

    SvaraRadera
  16. Med definitionen "bryggt av svenskar i sverige" så blir även Carlsberg Hof och Heineken svenska öl.

    Frågan är inte lätt.

    Åsikt: Det är för svårt för svensk öl från små bryggerier/bryggare att ta sig in på Bolaget. Å andra sidan är det mycket svårt att skapa en gräddfil och samtidigt vara konkurrensneutrala.

    SvaraRadera