fredag 15 april 2011

Hur står det till på Systembolaget?

Ok, jag kanske är lite irriterad, eller ganska mycket faktiskt, så det är lika bra vi tar upp det här till en liten fredagsdebatt så här på eftermiddagen innan det blir dags för fredagsöl.

Ibland undrar jag hur mycket utbildning personalen på Systembolaget får. Det händer ofta att det blir något fel med ens beställning då personalen har knappat fel. Idag tog det nog priset, tjejen som stod i informationsdisken tittade på mig som om jag vore en rabiessmittad hund när jag sa att jag ville beställa från "mitt-i-månaden"-släppet och att de skulle tas från depån. Efter att ha slutat se rädd ut så argumenterade hon då med en dåres envishet att det stod i henne data att de var slut. Nog för att dagens släpp kommer att gå åt fort, men ett par minuter skall det iaf stå pall. Efter att ha tillkallat en annan person som skulle kunna beställningar bättre så stod det klart att det minsann inte alls fanns några flaskor att köpa, de är slut. Då blev jag minst sagt sur och frågade efter chefen för butiken som faktiskt fanns på plats och då löste det sig, han kunde beställa från depån. Tre personer för att göra en enkel beställning, det måste vara nytt rekord.

Det känns generellt som om att det skulle behövas mer utbildning om hur de skall hantera sina system och vilka regler som gäller när man beställer.

Har ni upplevt något liknande eller har jag bara otur i de fyra butiker jag har beställt i från?

9 kommentarer:

  1. Vilken butik?

    Beställde i Sickla före lunch, nix problemos.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar ringa och göra mina beställningar numer eftersom det fungerar bra. Förra gången råkade jag dock ut för en ovan som berättade att ölen som just släppts för slutlevererad. Jag berättade då för honom att han troligtvis skulle ta dem från depån och som tur var löste det sig då.

    Så snarlikt men inte exakt samma.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  3. I det här fallet spelar det ingen roll vilken butik det gäller, är inte ute efter att hänga ut någon, mest väcka frågan att utbildning kanske behövs. Jag anser att jobbar du på systembolaget så skall du klara av att göra allt som de erbjuder (möjligtvis provningar undantagna).

    Jimmy: Problemet är ju att det inte skall gå att beställa mitt-i-månaden-släpp via telefon första dagen så man måste bege sig till en butik. Ringer du till butiken eller till kundservice då?

    SvaraRadera
  4. Jag har fått beställa per telefon sedan i februari men idag fick jag nobben. Jag tycker också att det är stor skillnad kunskapsmässigt mellan personalen på bolaget. Bättring!

    SvaraRadera
  5. Det här känns igen, har haft samma problem.
    Ibland funderar man på vad dom får för utbildning. Depån verkar dom inte veta vad det är för något...

    SvaraRadera
  6. Jag har haft exakt samma problem. Trevlig personal men okunnig. Flera gånger har beställningar aldrig gått iväg. Dagens släpp av fin-öl skippade jag för att jag inte orkade med att höra att flaskorna är slut när dom inte är det. Eller att dom säger att flaskorna är beställda men inte är det, och man väntar och väntar, och går sen tillbaka butiken och frågar och får svaret att nåt gick fel och gör en ny beställning som går lika fel.
    /Erik

    SvaraRadera
  7. Jag ringer till ett specifikt bolag och gör beställningen via dem per telefon. Jag vet att det inte skall gå men jag tänker inte berätta det för dem. Dessutom tror jag inte att de är helt med på att det är max en flaska första dagen heller men det har jag inte testat.

    Jimmy

    SvaraRadera
  8. Det jag läser är en smula oroväckande och inte speciellt bra. Det bekräftar bara det jag har misstänkt. Jag kommer att kontakta Systembolaget för att få en kommentar till hur de kan förbättra sig eller om det här är den nivån vi får räkna med.

    Det ryktas förövrigt om att det inom kort skall komma en ny modell för hur man kan beställa och hur nyhetssläppen kommer att ske. Jag skulle tippa på att e-beställningen kommer att byggas ut så det gäller alla typer av flaskor och släpp (så som det är i Norge).

    SvaraRadera
  9. Jag kan sammanfatta det här med att jag inte har fått nått svar på hur det kan förbättra sig, däremot dök iaf flaskorna upp idag som jag beställde den 15:e.

    SvaraRadera