torsdag 28 april 2011

Recension: Russian river Pliny the Elder

Så då fick jag i min hand den nästintill mytomspunna Russian River Pliny the Elder. Färsk var den också, 29 dagar, hade varit yngre om det inte varit påsk och långledigt och fraktfirman inte levererade på röda dagar.

Den dracks från kylskåpskall (5 grader) upp till rumstemperad (22 grader) i små etapper under två timmar.  Små doser av blomster slår emot näsan när man doppar ner den i glaset, det är inte en stor doft, men blir lite större ju varmare den blir. Smakmässigt då, enligt mig en för liten beska för att vara 100 IBU (men det är ju också så att jag fullkomligen älskar beska). Från början smakar det lite tall blandat med mango och annanas för att när den bli varmare nästan övergå i något som kan påminna om en lättare glögg, inte helt oangenämnt.

Jag kan bara hålla med kollegorna Schnille och Schmak att den är riktigt bra, men den lever då baske mig inte upp till att vara den tredje bästa DIPA'n eller för den delen artonde bästa ölet i världen (allt enligt ratebeer). Kan utöka Schnillenas lista över bättre och mer prisvärda DIPO'r med Mikkeller/Brewdog I Hardcore You, Great Divide Hercules och Stone Ruination.

Lika splittrad som jag faktiskt är över drycken är jag över det som passar att lyssna på till flaskan, Glasvegas, ett band som faktiskt är rätt bra men som är totalt överhajpade.

Doft: 6/10
Smak: 8/10
Antal timmar per flaska: Runt två timmar.
Totalt: 7/10
Prisvärdhet: Inte prisvärd, köpvärd dock om man springer på en flaska, men man kan ha roligare för sina 150-200:- som den kostar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar