onsdag 27 april 2011

Hur beter vi oss på krogen?

Vårt kära Carlsberg har gjort en undersökning med såkallad eye tracking samt intervjuer av folk på tre  icke namngivna krogar i Stockholm om hur beteendet är hos folk. De kom bland annat fram till följande:
 
• 66 % hade inte bestämt sig för vad de skulle köpa innan de kom in på puben
• Nästan hälften av dem som redan hade bestämt sig för vad de skulle dricka, ändrade sig inne på puben
• 48 % av deltagarna uppgav att deras köpbeslut påverkades av faktorer inne på puben
• Restaurangpersonal är viktiga påverkare för köpbeslutet
• Många bestämmer vad de ska dricka vid bardisken och därför är till exempel placeringen av öltappar viktiga för köpbeslutet
• Bordsmenyer och posters påverkar köpbeslutet i lägre grad, men har en varumärkesbyggande effekt
• Sammanfattningsvis kan sägas att gästens köpbeslut i stor utsträckning påverkas av både personal och olika point-of-sale-material

Det finns väl inte så mycket att säga om det, visst är det så man normalt inte har en aning om vad som skall drickas. Har man tur hamnar man på ett vattenhål där det finns kvalitetsdryck annars får man försöka att ta det bästa som finns där. Personalen är otroligt viktig, har varit med om vissa krogar inom ett känd kedja där det finns kvalitetsöl, där personalen har varit så ointresserad av de serverade så det faktiskt gick så långt att jag lämnade lokalen utan att köpa något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar