tisdag 17 september 2013

Jävla kritiker!

Så heter en skiva från 2006 som jag kom och tänka på häromdagen när jag bytte blöja på en av grabbarna och då började sjunga på låten Bollen, bollen, bollen! av Doktor Kosmos.

Nå, varför nämner jag det då här? För att citera Wikipedia så gick albumet ut på följande:
"Jävla kritiker! är ett samlingsalbum där ett antal musikskritiker först fått skriva en recension till en låt som ännu inte finns. Recensionerna har sedan omsatts till låtar av olika musiker. Projektet startades av Kalle Dixelius och Håkan Lidbo"
Det där borde man väl kunna omsätta till ölvärlden tycker jag? Vad sägs om att en trave bloggare  skriver recensioner och bryggare brygger sin egen tolkning av recensionen. Namnet skulle väl då kanske skämtsamt vara Jävla bloggare!

Få tag på några bloggare känns inte som en svår uppgift, men däremot bryggare, är det någon som spontant känner att ni vill ställa upp?

Kanske kan bli en tävling av det  hela, där det kanske kokas 50 liter och sedan serveras drycken på någon av festivalerna där bryggarna finns med. Kanske Linköping eller Göteborg kommer mest i spel. På festivalen skulle då ölet finnas samt en skylt med recensionen som besökarna kunde läsa och göra sin egen uppfattning och så skulle en jury då få bedöma vilken bryggare som har gjort den bästa tolkningen av recensionen.

Vill man fördjupa sig lite ytterligare i skivan och dess koncept så rekommenderar jag Håkan Lidbos sida.

Vad säger ni? Tror ni på idén?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar