måndag 18 juli 2011

Jag, en pannknekt?

I lördags var jag iväg och hjälpte till och brygga lite öl. Det var första gången för mig som jag kokade helt från scratch. Jag har tidigare försökt mig på lite extraktbryggning. Denna gång skulle det bryggas en oatmeal stout. Det är rätt komiskt iom att det var den stilen av öl som fakiskt fick mig intresserad av öl. Men det är en helt annan historia som vi kan damma av någon dag framöver. Nåja åter till lördagens kok. Det var väldigt kul att få följa hela processen från början till slut, jag har som sagt bara läst det teoretiskt tidigare. Jag kan konstatera att det var inte så svårt. Det tar bara mycket längre tid än vad jag trodde. Det är dessutom ganska mycket fysiskt arbete inblandat i det hela. Jag upptäcker att jag har muskler jag inte trodde jag hade. Har ni chansen att prova på att koka själva, gör det, speciellt om ni har så mycket kunnigt folk runt omkring er, tack för det pöjkar!

Nu är det bara att vänta några veckor och sedan få någon flaska att ta hem och provsmaka. Vörten smakade iaf riktigt bra.

Bilder och reportage finns hos Ölsvammel Stefan som var bryggmästare för dagen.

1 kommentar:

  1. Riktigt kul att du var med och bryggde. Ska bli mycket intressant att se hur ölen blev och kul att den jäser så snabbt. Igår var den nere på 1020 och fortsätter det så här så måste vi tappa om till sekundären snart.

    SvaraRadera