onsdag 31 oktober 2012

Recension: Brewdog/Flying dog - International arms race

Idén med de här ölen är ju riktigt kul, gör något utan att använda humle. Det har ju lyckats bra tidigare, t.ex. Närke gransus, så jag såg fram emot att prova de här båda flaskorna. De semiblindprovades för att jag inte skulle veta vilken som var vilken, det var ju ändå en tävling. Jag bad min fru hälla upp ölen och servera dem. Redan vid första doftning förstod jag vartåt det skulle barka. Lite snabba noteringar om de båda.

Brewdog: Tuggummi med några örter i både smak och doft.
Flying dog: Avslagen Trocadero med massor av sprit och ingen kolsyra.

Båda ölen kan vara några av de värsta jag har druckit och de hamnade i slasken tämligen direkt. Längst kvar klarade sig Brewdogs med en eller två klunkar. Nej, usch, det här var inte så roligt som jag trodde från början, men jag antar att Brewdog vann tävllingen. Om man nu kan säga att det blev en tävling, jag tror nog båda två egentligen förlorade på walk over.

Betyg: 1/10 (på båda, 1- på Flying dog och 1 på Brewdog)
Prisvärdhet: Inte det minsta prisvärd med sina dryga 40;-, snarare ett rån. Köp dem på egen risk.

5 kommentarer:

  1. Man undrar ju vad tusan systembolaget köper in sån här skit för???

    Hur sjutton kan de vinna lanseringar med sånt?! :(

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte heller begripa hur de kunde hamna på hyllorna.

    Undrar hur mycket reklamationer det blir på dem.

    SvaraRadera
  3. sb kunde väl hellre ha letat efter nån fin doppelbock från tyskland istället för den pr-soppan. det är ju höst nu.

    SvaraRadera
  4. Ja, just det - gör inte Ayinger någon Eisbock - ganska stark - som är ruggigt bra och skulle passa lysande i höstmörkret?

    SvaraRadera
  5. Ja, vad ska man säga? Tack till Brewdog för att de till fullo har fått mig att inse poängen med de tyska renhetslagarna...

    Det luktar som något sånt där medel man skulle gurgla med när man hade halsont, som fanns på Apoteket förr i tiden. Och smakar som en 50/50-blandning av sådant och Schweppes Russchian. Så bottenlöst vidrigt.

    Det sorgliga är att det borde gå att göra mycket bättre humlelös öl än så här, om man skulle renodla en lite frisk smaksättare i stället för att vräka på med ett helt batteri av saker som inte funkar ihop. Undrar om de är nöjda, innerst inne.

    Har inga som helst planer på att prova Flying Dog nu.

    SvaraRadera