fredag 12 oktober 2012

Efter: Andra lördagen på SBWF

Förra lördagen var jag på Stockholm Beer and Whisky Festival. Jag fick en liten öppning att åka dit då vi ändå skulle till Stockholm för att fira svärmor som fyllde år. Så här i efterhand så vet jag inte riktigt om det var ett så bra beslut. Men här kommer i alla hur jag upplevde lördagen (hur det var på andra dagar har jag ingen aning om).

Det hela börjar på bussen från slussen som var så tokfull att jag blev inknuffad i ett armstöd på ett säte, resultat extremt ont i magen. Väl framme efter en skumpig bussresa så inser jag att jag faktiskt lyckats komma med en tidigare buss så jag är där redan tjugo över tio på förmiddagen. Det visar sig att jag inte är först på plats ändå, det är redan runt 15 meter kö för att ta sig in. Det var dock tur att jag kom dit så pass tidigt ändå för det bara rasade in bussar hela tiden och kön bara växte och växte.

Sedan blev klockan äntligen 11 och det var dags för insläpp. Det tog inte många minuter innan jag var inne i lokalen och skulle då hänga av mig jackan, det gick så klart inte att göra i den garderob som låg i anslutning till ingången utan man var tvungen att ta sig igenom bägge mässhallarna för att komma till garderoben. Ett logistiskt misstag utav rang.

När det väl var avhängt och betalt så kunde ölprovningen ta vid, jag landade som jag hade lovat först hos Brekkeriet och prova deras egna öl. Tyvärr hade snackisen Cassis tagit slut, men jag hoppas vi får se mer av den vad det lider. De hade däremot kvar av deras andra specialare Brililant som nog får räknas som det bästa jag drack under hela festivalen. Den var så ren och elegant, doften var som ett vitt vin gjord av sauvignon blanc. Jag tror inte jag skulle ha tagit det i ett blindprov.

Efter första timmen var det otroligt mycket folk i lokalen och det började bli rejält varmt i lokalen. Jag hamnade hos S:t Eriks och provade där främst 1 och 2. Ettan skulle jag vilja göra ett experiment med, nämligen att dricka den med tonic då den smakade relativt stark av gin på grund av enbären. Tvåan kändes tyvärr alldeles för trött. Det var dock en kul monter, tjejen som stod och serverade var riktigt duktig på att skämta med besökarna.

Därefter hamnade jag hos Stefan eller Mr. Mohawk som vi känner honom bättre som. Det var kul att äntligen få prata med honom, vi har på något sätt alltid gått om varandra på diverse festivaler. Ölen var det inte heller något fel på.

Vid det här laget hade det nu blivit så mycket folk så det knappt gick att ta sig fram i lokalen eller till utställare. Efter att ha väntat på att komma fram till vissa utställare i 30 minuter så började jag ledsna rätt rejält.

Jag hamnade i alla fall till slut hos Brill&Co, där var det mycket folk, men otroligt bra människor bakom disken som hade koll. Dessutom var det lite luft där så det gick att andas och man svettades knappt någonting. Där blev jag kvar en bra stund och det vad nog det som räddade min festival i alla fall.

Till sist gick jag på jakt efter De Struise som jag fortfarande inte sett till, det började kännas som jag var i Danmark igen (förutom att det var mer folk nu). Längst ner mellan Mohawk och Brekkeriet stod vagnen, dock så var det så jädra mycket folk så jag orkade bara med en vända där. Klart synd, men de dyker kanske upp någon mer gång någonstans.

Hos danskarna fick jag den absolut sista skvätten av deras hopkok Herr Nilsson som bestod av diverse stouter från en hel del bryggerier. Klart bättre än väntat. Efter den och en skvätt 1000EBC gav jag upp och gick till Bröderna Olsson och köpte med lite habanerochips från Blair. Sedan var det bara till att ta sig ut till bussen och fara hem till svärmor och kalaset som pågick där.

Ser man till hur mycket öl och utställare som fanns på plats så är det en riktigt bra festival, men det var alldeles för mycket folk i min smak (bara en sån sak som att arrangörerna efter festivalen stoltserar att någon hade köat fyra timmar för att komma in, helt galet [jag hoppas att ni stackare som köade så länge i alla fall hade en trevlig kväll när ni väl kom in]). Det skall dock vara klart mycket mindre folk de andra dagarna och det borde det vara då de delar på 25000 besökare och det skall då jämföras med 10000 på andra lördagen. Kommer att ge festivalen en chans till men då på en helt annan dag, kanske rent av första torsdagen.

Nu blickar vi dock framåt med två festivaler inom kort där det inte kommer lika mycket folk. Först ut är SMÖF i Söderbärke om två veckor (jag kommer tyvärr inte dit). Sedan är det Örebro Öl & Whisky festival om en dryg månad (där kommer jag att vara bägge dagarna [om allt går som det skall och ingen leverans av barn sker innan dess]).

Listan på de öl som jag drack (nu med det nya betygssystemet)
  1. Brekkeriet Saison 7+/10
  2. Brekkeriet Farmhouse Ale 8-/10
  3. Brekkeriet Brillant 9/10
  4. Brekkeriet Roken 8/10
  5. Ofiltrerad pilsner urquell 7-/10
  6. Wisby salmbic 7-/10
  7. Wisby Brutal bulldog 7-/10
  8. Det lille bryggeri 200 9/10
  9. S:t Eriks 1 6+/10
  10. S:t Eriks 2 5-/10
  11. S:t Eriks Black ipa 7-/10
  12. Mohawk Small batch red Ale 6+/10
  13. Mohawk Small batch flyktsoda 8/10
  14. Oscar blues deviant dales 8-/10
  15. Omnipollo nebuchadnezzar 9-/10
  16. Dugges duggish dipa! 7+/10
  17. Mikkeller k:rlek höst/vinter 8/10
  18. Hoppin' frog hop dam 8/10
  19. Evil twin disco beer (red cap) 8/10
  20. To Øl final frontier 8+/10
  21. Mikkeller/To Øl Walk on water 7+/10
  22. Green flash Le freak 7+/10
  23. Mikkeller/jester king weasel rodeo 8-/10
  24. Innis&gunn winter treacle porter 4/10
  25. Mohawk small batch Rye ipa 8/10
  26. Struise black mes 2011 8+/10
  27. Diverse danskar herr Nilsson 8-/10
  28. Stronzo 1000ebc 9/10

3 kommentarer:

  1. Den heter "walk on water". Och den tyckte jag själv inte alls om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bark, auto correct i telefonen är inte så bra ibland, borde dock ha upptäckts när jag klistrade in det i inlägget.

      Radera
  2. Första lördagen var det helt okej däremot. Kom dit 12:00 och gick till ingången till Taste Experiment-mässan, där var det igen kö. Kändes aldrig som att det var för mycket folk. Det var iofs lite halvdåligt väder.. kanske hjälpte till. Men det är klart det är skönare på torsdagar.

    SvaraRadera