måndag 19 september 2011

Uppdaterat - Systembolagets nya webtjänster, nu med svar från Systembolaget.

Nu kommer det att bli möjligt att som i Norge beställa hela sortimentet via webben så man slipper springa till butiken och göra en beställning (frågan är hur de ordrarna kommer att hanteras, om de kommer att komma efter butiksordrar eller inte?)

De utreder även en möjlighet att göra hemleveranser  mot en extra betalning och en fördröjning på några dagar.

Det kommer även läggas till tjänster för ökad rådgivning gällande mat och dryck och hälsa, via både webben och deras mobilweb.

När dessa två saker kommer att införas har de inte sagt  något om än så länge, men jag hoppas på ett svar på iaf den första delen under dagen. Samt hur de har tänkt att den skall fungera och vilka ordrar som kommer att prioriteras. Jag tänker det kan vara viktigt att veta det när det är småsläpp på gång.

Svar på lite frågor från Systembolagets presschef Lennart Agén:

Q: När kommer den funktionen att beställa samtliga varor på webben?
A: I nuläget kan du beställa nästan 10 000 artiklar ut Systembolagets beställningssortiment (för hämtning& betalning i valfri systembutik) under hösten så tillför vi det tilfälliga sortimentet i etapper. Och därefter Systembolagets ord sorttiment.

Q: Hur kommer de ordrarna att prioriteras? Går en butiksorder före?
A: Det är i nuläget ej beslutat.

Q: Kommer beställningarna att hanteras som det görs idag på beställningssortimentet (även då varorna finns på depå?)
A: Det är i nuläget ej beslutat.

Q: Kommer det att finnas som i Norge ett saldo på webben så man kan se hur många flaskor/burkar det finns kvar på depån?
A: Det är i nuläget ej beslutat.

.... Ja så mycket mer klokare blev man ju inte direkt, så det är väl bara att sitta lugnt i båten och vänta. En stor eloge till Systembolaget som iaf svarar på de frågor man ställer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar