Eller har iaf gjort under sommaren. Försäljningen har minskat med 1.1% jämfört med samma period förra året, där Svensk öl tappar med 1,4% och importerad öl med 0,1%. Den stora ökningen som har skett under sommaren är på alkoholfritt och vin främst då rosé. Totalt hade ölen 51,02% av marknaden hos Systembolaget.
Det är svårt att säga vad det beror på, men man kan väl kanske misstänka att det har något att göra med privatimporten från Tyskland. Tyskland är förövrigt en av de större försäljningskanalerna för de större Svenska bryggerierna där det säljs runt 32 miljoner liter öl per år.
Frågan är ju om kanske höjt intresse för riktig öl på sätt och vis sänkt ölkonsumtionen (man dricker ju inte lika mkt)
SvaraRaderaÅ andra sidan kanske den aspekten gör så lite skillnad att andra variabler påverkar mer.
Man kan ju verkligen hoppas på att så är fallet.
SvaraRaderaDet är lite synd att Systembolaget inte har brutit ner öl i olika prisklasser såsom de har gjort med vin. Då skulle det vara rätt lätt att se vart det stora tappet ligger.
Visserligen så kan man ju gissa på att det är det billigare skiktet som är har minskat (det ser man om inte annat när man kollar på hur det var förra veckan på släppet då folk köade rejält för att köpa kvalitetsöl.)
Dock så kan man ju inte, även om man vet om det, dra slutsatsen att folk som köpte billig öl köper kvalitetsöl nu istället.
Nä, Systembolaget, bryt ner ölsegmentet i prisklasser också till nästkommande släpp på försäljningsstatistik.