torsdag 8 september 2011

Recension: Batch 2 av Brewdog/Beersweden - Hello, my name is Ingrid


För några veckor sedan provade jag en flaska av den förra batchen av Ingrid. Är det då någon skillad mellan dem? Oja, en hel del verkar det som. För det första så är det inte en gnutta jäst i den nya flaskan utan den är helt klar. Det är till min besvikelse då jag fullkomligen älskar jäst. Doftmässigt då? Jo det är mycket sötare doft och nu kan man faktiskt hitta lite hjortron i den. Smaken då? Jag tycker den är mycket sötare och har tappat en hel del av den efterbeska som fanns i den gamla flaskan, men nu hittar man visserligen hjortronen i smaken. Så på det hela taget så tycker jag den ny batchen är fantastisk DIPA, men inte lika bra som den förra. Något som skulle göra den helt fantastisk tror jag är att blanda en gammal flaska och en ny. Det kan ju hända att den här står till sig lika bra som den gamla, det låter jag vara osagt det närmsta halvåret eller så och återkommer när jag har provat en lagrad flaska.

Betyget har hör och häpna sjunkit till 8/10. Doften har ökat till 9/10 smaken har däremot sjunkit till 8/10. Den är dock fortfarande prisvärd med sina 37:-.

Uppdaterat 120714: Vad har då hänt sedan sist? Jo den dubbel-IPA som den en gång var är helt puts väck, kvar är ett sött och härligt barley wine med massor av hjortron, beskan har mer eller mindre försvunnit. I den här flaskan jag provade nu så fanns det jästrester i, vilket jag som sagt uppskattar. Min rekommendation nu är att man delar flaskan på två då den nästan var i det sötaste laget för att en person skall klara av det. Återigen så är det här ett lysande exempel på att man inte behöver dricka ipor och dubbel-ipor purfärska utan de kan övergå till något annat och ibland helt fantastisk.

Betyget är nu återigen uppe i 9/10 och snuddar åt 10/10.

Vi får se hur det står sig när nästa uppdatering kommer runt jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar