onsdagen den 16:e maj 2012

Det pågår ett test med ett nytt upplägg i Systembolagets butiker

I Söderhamn är det redan igång och nästa vecka så startar projektet i en nyöppnad butik på Nybrogatan i Stockholm. Varför de just har valt de butikerna är att klientelet skiljer sig rejält mellan dem. Försöket kommer att pågå fram till och med september.

Vad går det då ut på? Nedan är ett klipp från Systembolagets hemsida:
Den nya indelningen är resultatet av flertalet kundundersökningar och innebär bland annat följande:
• Rött vin, vitt vin och rosévin - sorteras utifrån ursprungsland och därefter pris.
• Öl - sorteras efter lager respektive specialöl. Dessa grupper är sedan sorterade efter öltyp, varumärke och pris.
• Cider & blanddryck och mousserande - sorteras efter torrhet och sötma. Cider & blanddrycker sorteras sedan efter varumärke och pris. Mousserande drycker sorteras efter ursprung och pris.
• Sprit och starkvin – sorteras efter användningsområde; aperitif, drinkar & cocktails, snaps, dessert, avec & digestif. Dessa sorteras i sin tur efter typ av dryck, därefter varumärke och pris.
• Vinernas smaktyper blir tydligare. Därtill adderas information om ölens beska, från liten till påtaglig beska. Även maltwhisky får ytterligare information i form av grad av rökighet, från ingen till påtaglig rökighet.

Det kan bli intressant och se hur det faktiskt ser ut i butiken, någon som har varit i Söderhamn och sett det i verkligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar