torsdag 20 november 2014

Inför Örebro Öl & Whisky festial 2014

Tänk vad tiden går, nu är det snart dags för ännu en ölmässa i Örebro, i helgen (21-22 november) går den av stapeln. Som vanligt hoppas jag på att det blir en gemytlig tillställning. Det finns i alla fall en hel del gott att dricka så för den sakens skulle behöver man inte vara orolig. En liten genomgång av en del saker jag ser fram emot kanske kan vara på sin plats (detta är ett urval allt på mässan). Källan till det hela är listmästare Ölsvammels öllistor (v1.1).

Hos AST ser jag fram emot att smaka Kramah från Bevog som skall vara en klart trevlig IPA från Österrike, det är inte det vanligaste direkt. Har man inte provat Thomas Creeks Up the creek så är det som vanligt ett måste, maken till fel färg får man leta efter, men den är rätt god.

I Belgoklubbens monter kan jag tänka mig att prova det mesta, förutom det som kan ha en smak av körsbär, där går min gräns.

En sak som jag tycker är lite synd är att inte Cask har med sig Boulevards Love child no4, jag lär väl ändå ramla dit och kolla kvaliteten på I Hardcore you, det är bara ett måste.

Centralbryggeriet är för mig ett nytt bryggeri så där tänkte jag ta och testa det mesta.

En blandning mellan DIPA och Barleywine hos Eskilstuna, kan det vara något det, det kan det nog minsann. Frågar man mig så är jag inte emot att man lagrar en DIPA och då mer eller mindre får ett barley wine, så att blanda stilarna känns som om det borde bli bra.

Slottskällan har med sig en del nyheter, Rum Quad är väl den som lockar mest där, förhoppningsvis är det som namnet anspelar på en quadrupel som har legat på romfat.

Great brands har som vanligt med sig en hel del godsaker, vad som sägs om en minivertikalare av Stones Old guardian?

Hos Malmö brygghus är det som vanligt nästan bara nyheter, experimentlustan verkar alltid vara på topp där nere och oftast blir det relativt bra också. Den jag ser fram emot mest är nog Swarte Besten, blir kul att se hur den står sig mot ett annat skånebryggeri.

Nyheter från Nils Oscar, det tillhör inte vanligheterna, men i år har de med sig Pandemonium som faktiskt verkar riktigt trevlig.

Närke är ju alltid Närke, mina förhoppningar finns på en tokgod Gransus, Death by hops och Huvill. Det lär väl säkerligen finnas nått nytt och intressant också, att det ordvitsas i namnet får man nog räkna med, frågan är bara vad det blir denna gång.

Strömsholm har med sig senaste Herman hedning-ölet, dessutom är Jonas på plats och signerar.

Som ni ser så är det en hel del, och detta är enbart en bråkdel av allt smaskigt.

Ses vi där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar