torsdag 17 november 2011

Systembolaget testar hemleverans 2012

Systembolaget kommer att börja med hemleverans under första kvartalet 2012. Omfattningen och prisbild är inte klar än så länge, men skall komma inom kort. Norge har provat med hemleverans dock utan större framgång då tjänsten blev alldeles för dyr.

Inom kort kommer även Systembolaget att ändra sin så kallade "e-handel". De kommer t.ex. att släppa en app i december för både Iphone och Android-telefoner där man skall kunna beställa varor. Under nästa år kommer det en möjlighet för importfirmor att länka sin e-handel till Systembolaget.

För min del så hoppas jag att det kommer så att man kan boka/köpa allt Systembolaget har i sortimentet via nätet och hämta ut det i butik. Det vore även jättefiffigt om det kom en möjlighet så man slapp göra "privatimport" utan såg allt som gick att köpa från importörer/leverantörer direkt på sidan och kunna köpa dem.

Mer information lär väl komma vad det lider när mer är klart.

3 kommentarer:

  1. Men steg 1 måste väl vara att e-handelstjänsten är något mer än en förklädd mailtjänst. Inte för att det är så ofta som det var med Ingrid-släppet i vintras men tjänsten måste vara bättre än att generera ett mail till en specifik butik som i sin tur kör vidare på sina rutiner som kanske är att göra beställningen tre dagar senare - då produkten hunnit ta slut.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  2. Det förutsätter jag att de ordnar till. DVS att ordern kommer i deras system och beställs så fort den läggs. Gärna att lagersaldot också visas på sidan som det gör i Norge (som jag misstänker Systembolaget har sneglat på).

    SvaraRadera
  3. Hemleverans är en kul grej men det finns, i mitt tycke, mycket annat som de ska bättre sig på innan de ens ska bemöda sig med hemleverans.

    En app är en positiv utveckling, önskar bara att de utökar e-handeln till att inkludera T9-sortimentet så jag slipper besöka butiken när jag blir sugen på en Yeti eller en Hardcore.

    Det är inte Systembolaget som ska ändra sig för att du ska slippa göra en privatimport, det är leverantörerna som måste lägga upp sina artiklar i beställningssortimentet.

    Sen hoppas jag de går tillbaka till att ha två släpp per månad istället för ett bauta-släpp i början på månaden.

    SvaraRadera