onsdag 2 november 2011

Inför Örebro öl- & whiskyfestival

Den 18 och 19 november är det återigen dags för Örebro öl- & whiskyfestival. Det är den fjärde i ordingen. Så vad händer där i år då, förutom att Humligheter är på plats båda dagarna? Dags att rada upp det som är känt än så länge.

Vi börjar väl uppifrån med de bryggerier som är på plats. Det finns än så länge inga listor på vad som kommer att plockas med till festivalen så jag kommer att spekulera och önska friskt om vad som kan tänkas finnas med. Mer information finns efter listan.

Carlsberg Sverige
Här borde det finnas några flaskor Carnegie 175 porter att förtära och det bör man göra.

Gamla Slottskällans Bryggeri
Från Uppsalla hoppas jag att de fatlagrade Svart följer med samt även någon gammal flaska av Imperial stout och kloster. Sen gör det inget om de råkar få med sig nått fat med Freedom IPA också.

Hantverksbryggeriet
Baronen borde finnas med och jag skulle gärna se att de har med sig både 2008 och 2010 så man kan vertikala den. Annars hoppas jag att bödeln är på plats.

Nils Oscar Bryggeri
Jag hoppas att de har kvar några flaskor Jubileum 15 då Systembolaget tappade bort mina pavor. Annars borde de ha med Hop Yard på fat som skall bli kul att prova.

Nynäshamns Ångbryggeri
Bötet och Sotholmen är väl givet att de tar med sig och det är inte dumma saker att dricka. Sen hoppas jag verkligen att de tar med ett gulligt tysk fat med Landsorts lager. Valsvikens vinterporter skulle jag inte heller gråta över om de fick med sig.

Närke Kulturbryggeri
Att inte efterfråga årets Kaggen! är väl tjänstefel så måtte den vara klar och tappad så den följer med. Annars har de nog med guldskumsvinnaren Gransus och förhoppningsvis Pannknektarnas porter. Sen lär de säkerligen ha med sig massor med annat gott, de är ju ändå på hemmaplan.

Oppigårds Bryggeri
De lär nog inte brygga öl på plats den här gången, men de kanske tar med sig resultatet av bryggningen som gjordes på Stockholmmässan. Övrigt så vill jag att de tar med sin Ekporter.

Sigtuna Brygghus
Här vet jag faktiskt att några flaskor Ace of Spades 2011 kommer att finnas. Den skall så klart provsmakas och så får man se hur en 15%ig IPA är. Sen hoppas jag att CPH Black oak är med.

Strömsholms Brygghus
Årets Malakias borde vara klar och redo att följa med eftersom den kommer ut i december, så finns den där skall helt klart prova den.

Åbro Bryggeri
Här lär nog deras julbrygd vara med för avsmakning.

Sen över till Importörerna.

Berntson Brands AB
Har säkerligen med sig stora delar av Innis & Gunn sortimentet så lär jag passa på att prova den nya Spiced Rum Finish.

Brekeriet
Jag hoppas verkligen de har fått in en ny leverans av Etoile du Nord Vieille Brune från Brasserie Thiriez som tog slut efter Stockholmsmässan så jag äntligen får prova den. Etoile du Nord kommer iaf, och den skall bli trevlig att prova den också.

Brewery International
Thomas Creek och Victory brewing är två bryggerier som man förhoppningsvis kan hitta i den här montern, annars får man sippa lite på några red seal.

Cask Sweden
Det skulle vara väldigt trevligt om de hade med några flaskor av Black Tokyo* Horizon, Abstrakt 07 och Alice porter. Sen gör det absolut inget om de råkar ha någon flaska pingvin och Bismarck med sig. Eller varför inte en flaska Chaos Theory.

Galatea
S:T Eriks lär vara på plats och då önskar jag att Islay Porter 2011 finns med samt även barley winet God jul som släpptes för ett par dagar sedan.

Great Brands
Här finns det en hel del olika märken. North Coast, Avery, Great Divide och Stone för att nämna några. Här vill jag gärna se att de kommande släppen från Stone finns med och gärna även Great Divides Hercules.

Philipson Söderberg
FrEQUencys samlade verk lär finnas att förtära här så det lär jag nog göra.

Tomp Beer & Spirits AB
Här finns det en hel del olika märken, men jag skulle nog hoppas på att de har med sig lite från Skebo Bruksbryggeri.

Wicked Wine
Även här finns det många olika märken. Labyrinth från Uinta vill jag att de tar med, även Hoptimum från Sierra Nevada och Bat out of hell från De Molen står även de på önskelistan.
---

Det var allt som är släppt så långt. För den uppmärksamme så kanske Brill&Co saknas. Det stämmer, de kommer inte, men det ryktas om att de kommer att göra ett samarbete med Bishop Arms.

Dessutom finns det inga provningar vad det gäller öl, inte än så länge iaf. Men nu kan förbereda er på att inte boka upp er på torsdagen innan festivalen, det kan nämligen hända saker då i form av provningar. Mer om de så snart det kommer något officiellt.

Jag lär återkomma i ärendet Örebro öl- & whiskyfestival när det börja närma sig och mer information har kommit ut. Jag kan rekommendera er som har tänkt att gå på festivalen att gilla den officiella facebooksidan för festivalen där man kan vinna biljetter lite då och då.


16 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning. Jag håller också på med något liknande, men jobbar även på en öl-lista så avvaktar svar.

    Etoille du Norde kan jag glädja dig med att den kommer. Brekeriet har med sig samma lista som till SBWF. Men Vieille Brune från Brasserie Thiriez är tyvärr slut. De tar även med sig två nya cider.

    SvaraRadera
  2. Tack svamlis :).

    Fasiken, jag skrev ju fel, det var ju Vieille Brune från Brasserie Thiriez som jag menade. Det blev någon kortslutning i hjärnan.

    Fransk cider är aldrig fel, så det lär man prova, jag jagar fortfarande efter lika god cider som jag drack i Paris men som jag aldrig skrev upp vad den hette.

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat…på något känns det ändå som att höstens festivaler ligger lite tätt!! Man hinner knappt smälta alla intryck från en festival förrän nästa startar, och detta under en period då det släpps ofantliga många bra öl på Systembolaget. En tuff tid…med andra ord!

    SvaraRadera
  4. Har du någon info om varför Brill & Co inte kommer? De har ju ett gudabenådat sortiment med flera av mina favoriter.

    SvaraRadera
  5. Vad det gäller Brewery Int. så kommer vi ha med oss nya batcherna från Södra Maltfabriken, sedan håller jag på att fundera lite på resten. Kom gärna förbi och hälsa, jobbar på fredagen.

    SvaraRadera
  6. Och vad det gäller att vissa importörer saknas, så handlar detta om pengar och tid. Det är många festivaler och dessa är väldigt dyra. Man ska vara lycklig om man går plus/minus noll.

    SvaraRadera
  7. Precis som Johan skriver så handlar det om resurs fördelning. Vi på Brill & Co har alltid gillat stämningen på Örebrofestivalen, men eftersom det inte är långsiktigt hållbart att gå med förlust på varje festival har vi sagt att vi avstår. Det finns ett gäng andra arbeten och investeringar vi behöver göra, så vi hoppas på förståelse.
    Nu har vi dock hittat en lösning där jag kommer upp och håller en Mikkeller provning på Bishops Arms Örebro på torsdagen och där man kommer kunna hitta en del Brillprodukter både på puben och i Bishops Arms monter på festivalen!
    Så vi ses på festivalen!

    SvaraRadera
  8. Strömsholms Malakias är klar (fanns redan på SBWF) och den rekommenderas. Oppigårds borde väl ha lite Twisted Wheat kvar att ta med sig också, eller?

    Det blev fat över av de fatlagrade Svartarna efter SBWF för Slottskällan, men jag vet inte om alla har sålts ut till krogarna eller om de har sparat något till Örebro. Vore konstigt om de inte tar med sig Freedom dock. Oklar status på vintageflaskorna, de börjar sina vet jag.

    Vi ses där :)

    SvaraRadera
  9. Brewery Int. Johan: Det var trevliga nyheter att ni plockar med Södra malt, det innebär att jag äntligen kommer få prova dem. Det ser jag fram emot. Jag ramlar nog garanterat förbi på fredagen :)

    Jonas: Tack för att ni gick ut med den informationen lite mer publikt. Dessutom trevligt med Mikkeller-provningen, vi ses nog med största sannorlikhet där om inte annat.

    Porterstek-Johan: Bra att Malakias är klar. Får hoppas på att Oppigårds har något fat kvar utav den, för den skulle vara intressant att prova.

    Vi får se vad Slottskällan ta med sig, jag håller tummarna för att allt finns kvar :).

    Klart vi ses där, det kan du ge dig på, jag är på plats bägge dagarna.

    SvaraRadera
  10. Pelle: ja det är en ekonomisk mardröm som de ligger just nu. Tre stora festivaler inom en och en halv månad samt en del mindre lite här och var. Sen på det ett par rejäla Systemsläpp. Nästa år blir det till att planera lite bättre, både vad det gäller tid och budget inför hösten :).

    SvaraRadera
  11. Lite ytterligare info:

    Oppigårds kommer inte ha med Twisted Wheat.

    Jag har fått in lite mer svar nu och det kommer en del öl som inte var med på varken SMÖF eller SBWF. :)

    SvaraRadera
  12. Härligt att höra att det kommer lite nya saker. Det är baske mig ordning på dig. Jag inväntar din lista med spänning :).

    SvaraRadera
  13. Slottskällan har något stort på gång inför festivalen. Läs mer här: http://www.beerdrivel.se/?p=2695

    SvaraRadera
  14. Det här gillar jag. Ojojoj. Väl grävt Stefan.

    SvaraRadera
  15. Va tråkigt att ekonomin sätter stopp för brill&co. Kanske att man kunde fixa till sin hemsida så man kan beställa öl direkt ifrån den via systembolaget och kanske till och med i mindre kvantiteter som många whiskydistributörer gör idag? Kanske till och med skulle kunna ha råd med fler festivaler då ;-) älskar deras sortiment och beställer och privatimporterar från den ganska frekvent så det skulle inte vara en nackdel för mig iaf.

    SvaraRadera
  16. Problemet med privatimporten är att de får sköta paketeringen själva och skall de då styckeplocka flaskor så går det åt en hel del arbetstid.

    För min del så skulle de gärna kunna lägga på 30:- per flaska för att jag skall ha möjligheten att styckplocka dem.

    Brillarna har ju iofs en hel del flaskor som går att plocka ut som enskilda vilket är väldigt trevligt.

    SvaraRadera